Elev

    Jag ska välja individuellt val nu på vårterminen till åk 2. Jag vill gärna välja franska 1, men jag hade franska i grundskolan - kommer jag tvingas att ta franska 2? Jag känner att jag inte är redo för franska 2 då det var lite problem med moderna språk i grundskolan (vår lärare lärde oss inte så mycket och gav snällbetyg)... Jag tänkte eftersom det var tydligen så när man sökte in på gymnasiet, att man inte kunde välja franska 1 om man redan haft det i grundskolan.

    • Ludmila : Det kan mycket väl stämma att du inte har de kunskaper som franska 1 kurs avser att ge (trots att du kanske har ett godkänt betyg) men du har ju ändå läst franska och ngt kan du ju eller borde kunna. ... Franska 1 är en kurs för "totala nybörjare" som inte har läst franska, över huvudet taget; det anses vara orättvist om ngn som tidigare har läst språket och andra som aldrig läst det ska läsa i samma undervisningsgrupp. ... Man kan tycka vad man vill om reglerna men de finns och ska följas. :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Minna!
    Jag tror tyvärr inte du ska kunna läsa lägre franskakurs än Franska 3.
    Regeln är att om man har läst ett modernt språk på grundskolan, då är det Moderna språk 3 som är första gymnasiekurs i det språket för den eleven.
    Du kan kanske välja någon annan kurs, alltså inte i franska, att läsa som Individuellt val i årskurs 2?
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • Elev :

      Tack för svar!

      Man kan välja mellan spanska, franska och tyska. (1, 2 och 3 i alla) Skulle man då kunna välja ett nytt språk och köra från grunden? Alltså välja typ spanska 1?

    • Milla : Ja, det får du göra!