Tova
    Hej, jag går för tillfället i niondeklass. Jag har extrem gymnasievalsångest.

    Det finns en skola (Magnus Åbergsgymnasiet) i min stad (Trollhättan) som jag tycker verkar bra gällande utbildning. Jag behöver inte pendla för att åka dit och det har den linje och inriktning jag vill gå (Samhäll med Samhällsvetenskaplig inriktning). Det som är problemet här är att skolan har ett rykte för att ha elever som ofta dömmer och att det finns många och "stränga" grupperingar. Jag vet att jag sticker ut lite både till personlighet och klädstil. Den subkulturen jag "tillhör" är inte alls vanlig här. Därför är jag rädd att folk skall dömma mig redan innan de ens pratat med mig. Jag är rädd för att bli utfryst då jag inte är en "sterotypisk" tjej. Medtanke på att detta skall bli mina 3 bästa år vill jag inte känna att det skall vara jobbigt att gå till skolan!

    Därför har jag istället övervägt att pendla till Göteborg(1,10 min ca) för att istället studera på deras skola, Schillerska Gymnasium. Där är min såkallade subkultur mycket vanligare och jag känner allmänt att jag kommer bli mer accepterad där. Skolan har dock inte inriktningen Samhäll, Samhällsvetenskap, utan bara beteende.

    Jag vet att jag kommer tycka det är jobbigt att pendla, men jag vet också att det kommer bli jobbigt att gå till en skola där jag blir dömd.

    Skall jag välja efter den linje & inriktning jag vill gå, eller skall jag välja den skola som tilltalar mig mest och ger mig en skönare känsla?

    1 Svar

    Elinor SYV
    Hej Tova!

    Jag förstår ditt dilemma och det är oerhört svårt att ge dig ett bra svar, eftersom det är omöjligt att veta på förhand hur det kommer att bli för dig, oavsett vilken skola och utbildning du väljer.

    Som vägledare tycker jag givetvis att du ska välja den utbildning som tilltalar dig mest och som ger dig de allra bästa möjligheterna att utbilda dig till det du vill arbeta med i framtiden.

    Det är enkelt att säga att du bör försöka fokusera mindre på vad andra människor kommer att tycka, och mer på själva utbildningen och vad den kommer att ge dig, men jag förstår samtidigt att tre år kan kännas som väldigt lång tid när man är i en miljö där man inte riktigt trivs och inte känner sig hemma.

    Ungdomsåren är en viktig tid, där mycket fokus ligger på att hitta sin egen identitet och stil, samtidigt som alla människor, oavsett ålder, har ett behov av att bli bekräftade och accepterade av sin omgivning. Särskilt ungdomar kan ofta vara dömande, oavsett var man befinner sig, och i ditt fall, oavsett vilken skola du väljer.

    Det finns många aspekter att ta hänsyn till i valet du ska göra, däribland det här med att pendla varje dag. Det finns både för- och nackdelar med att pendla. Du skriver själv att du vet att du kommer att tycka att det är jobbigt, men du kan samtidigt se det som en möjlighet att göra läxorna på tåget, och få en stund för dig själv, medan du tar dig till och från skolan. Om du däremot tycker att det är jobbigt att gå upp tidigt på morgonen kan det så klart känns tungt att behöva göra det varje dag.

    Om du har möjlighet tycker jag att du ska försöka boka in "skugga" (prova-på) ett par dagar i rad på skolan du vill gå på i Göteborg, och på så sätt få en känsla för dels hur det är att pendla flera dagar rad, och hur upplever att känslan är på skolan och om den verkar möta dina förväntningar.

    En annan sak som du kan tänka på är att du alltid har möjlighet att byta skola, men det finns inga garantier för att du kommer in på den skola du vill. Vår erfarenhet säger att det oftare är enklare att byta tillbaka till sin hemkommun än tvärtom.

    Det innebär att om du kommer in på skolan du vill gå på i Göteborg, men sedan känner att det inte alls var som du hade tänkt dig, eller tycker att det blir för jobbigt att pendla så brukar hemkommunen försöka se till att du kommer in på en lokal skola om möjligheten finns.

    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

    Med vänliga hälsningar / Best Regards
    Elinor Syv