Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det går inte ge ett generellt svar: vilket program, EK eller TE som är "bättre"... olika program passar olika elever.
    Gillar man fysik, kemi och teknik - så är TE ett passande program.
    Gillar man matematik, statistik och ekonomi - så är EK ett passande program.

    Jag råder att läsa så mycket som möjligt om båda programmen, kika på programplaner (där ser man vilka kurser som ingår: Programplan för TE>> och programplan för EK >>) och gå på öppna hus på många olika skolor samt besöka alla de gymnasiemässorna som finns i närheten.
    Det är också bra att boka Prova-på dagar på båda programmen (bli gymnasieelev för en dag) och läsa på om många olika yrken - på www.framtid.se finns det över 2.ooo yrken beskrivna.

    Studie- och yrkesvägledare