Anna
    Hej!
    Jag funderar på att välja naturvetenskapsprogrammet. Jag undrar om jag efter gymnasiet måste välja att t.ex bli läkare/forskare/osv eller om jag kan studera vidare inom andra ämnen, t.ex juridik eller filosofi?
    Vad kommer jag ha för behörighet, helt enkelt?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Anna,

    Naturvetenskapsprogrammet >> har 2 inirktningar - inriktning >>Naturvetenskap och inriktning Naturvetenskap och Samhälle>> och det är Olika inriktningskurser man läser på de 2 inriktningar.

    Gå gärna in på Programplan för NA>> så kan du se vilka kurser man läser, oavsett inriktning och vilka - beroende på Inriktning.

    www.framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle kan du se ett antal exempel på vilka yrken som man kan läsa vidare mot efter NA, inriktning natur-och-samhälle
    och efter NA, natur - kan man dessutom läsa mot läkare, veterinär, tandläkare och marinbiolog.

    Jag hoppas du förstår att för att bli behörig till eftergymnasiala utbildningar måste man "klara" sina gymnasiala studier, dvs få Godkända betyg i de flesta kurserna,helst i alla kurser och helst även få höga betyg för att med godkända betyg blir man BEHÖRIG och deltar i konkurrensen om utbildningsplats, men sedan gäller det också att Vinna i konkurrensen; ha högre betyg än andra - för att faktiskt Komma in på den utbildning som man vill komma in på! :)

    Det är inte obligatoriska att läsa vidare inom naturvetenskap eller över huvudet taget läsa vidare efter NA. Man kan söka jobb eller starta eget, eller söka studier som inte har med naturvetenskap att göra över huvudet taget.
    Vilka jobb /ett antal exempel/ man kan söka om man på gymnasiet inte lär sig ngt. specifikt yrke - kan man se på www.framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken