Natalie
    Hej!

    Ska söka in på komvux för att läsa upp mina gymnasiebetyg heltid på distans och nu ska jag välja mitt syfte med studier och har dessa val:

    -Behörighetskomplettering till högre studier

    -Läsa mot slutbetyg

    -Läsa mot yrkesexamen

    -Läsa mot högskoleförberedande examen

    -Kompetensutveckling för nuvarande yrke

    -Kompetensutveckling för att få ett arbete/byta yrke

    VAD SKA JAG VÄLJA?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,

    om du har godkända betyg men vill ha högre betyg, dvs vill läsa upp från t.ex E  (eller G, godkänt) till högre betyg - då kallas det för "konkurrenskomplettering" och ett alternativ borde finnas som säger: "Jag vill läsa för konkurrenskomplettering" eller "Jag vill höja mina godkända betyg". Det alternativet ser inte jag bland de alternativ som du nämner i din fråga.

    Då råder jag dig vända dig till komvux - dit du söker och fråga dem varför de ej har infört det alternativet som du borde välja i din ansökan. Om det finns "övrigt" -spalt i ansökan, kan du skriva där. Om du inte kan nå dem på komvux i din kommun och ansökan ej går igenom utan att du har valt ngt. av alternativen, kryssa i så fall i första alternativet "behörighetskomplettering" - fast det är inte rätt alternativ, men om det ej finns rätt alternativ ... vad ska man göra då? :)

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA