Alexandra

    Hej! Jag går en lite annorlunda linje på gymnasiet då jag har möjlighet att få naturbehörighet om jag väljer att lägga till några kurser som inte är obligatoriska (Kemi 2 och Fysik 2). Nu i trean behöver jag alltså inte läsa Fysik 2, men jag har möjlighet att göra det om jag vill. Min fråga är hur det påverkar mig beroende på om jag väljer till det eller inte. Säg att jag får enligt mig ett "lågt" betyg som jag inte blir nöjd med, kommer det betyget räknas in om jag söker in till en universitetslinje som INTE kräver Fysik 2? Jag antar att man inte får merit för att man har läst Fysik 2 även om det inte krävs för den specifika universitetslinjen. Jag vet inte riktigt vad jag vill läsa på universitet, men jag vill inte lägga till Fysik om det påverkar min merit negativt om jag senare söker in på en linje som inte ens kräver Fysik2.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    om du "endast" läser på heltid, alltså inte har hos rektorn ansökt om att läsa utökat program och fysik2 blir i så fall U-kurs, utanför programmets 2500 poäng, då kommer betyget i fysik2 räknas in i ditt jämförelsetal; detta även om den utbildning du söker till på högskola/universitet ej specifikt kräver fysik2.
    Alla kurser från examensbeviset, förutom gymnasiearbete, räknas in i elevens jämförelsetal.

    Om eleven läser Utökat program
    För U-kurser, om eleven - enligt rektors beslut - läser Utökat program, gäller särskilda regler. u-kursernas betyg räknas in ibland; nämligen i 2 fall: om en u-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Fysik2 ger inte meritpoäng, så om det är en U-kurs i examensbeviset (vilket är ett undantag) - då kommer betyget i den kursen räknas in endast vid ansökan till de utbildningar som kräver fysik2 men inte annars.

    • : Tack för svar! På min studieplan står det att Fysik 2 räknas som ett individuellt val, men samtidigt läser jag totalt 2800 poäng (alltså mer än 2500), men det räknas alltså inte som en utökad kurs?
    • Anna : Det är viktigt Vilka kurser som i ditt examensbevis kommer bli markerade med "U"; det är de kurser som i ditt examensbevis kommer bli U-markerade, som är U-kurser och som räknas in /betyg i dem, alltså/ endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng; prata med syv på din skola. Be att få ändra i din studieplan så att någon anna kurs blir inom individuellt val och fysik2 blir en "u-kurs".
    • :

      Jag läser redan 450 poäng individuellt val (OM jag läser Fysik) och det finns inte heller någon annan kurs jag vill lägga till som individuellt val istället. Går det alltså att jag ändrar Fysik 2 kursen till att bli en u-kurs istället för individuellt val? Jag är inte säker på att jag vill läsa Fysik, men om jag ska göra det så vill jag inte att det ska dra ner min slutmerit.

    • Milla : Individuellt val inkludera 200 poäng; det finns inte plats för fler poäng... endast 200p. Om att ändra fysik 2 till en U-kurs i din studieplan - prata med SYV på din skola.
    Läs alla kommentarer