Lisa
    Jag vill gärna komma in på en högskoleutbildning där inte matte 3 krävs, är det värt att plugga upp det för att få meritpoäng eller räknas bara de med i kompletteringsgruppen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    om du "pluggar upp" matte 3, dvs om du inte i ditt dokument som du fick på gymnasiet, hade godkänt betyg i matte 3, då räknas 0.5 i merit för matte 3 - i BII, kompletteringsgruppen.

    I BI, direktgruppen, prövas man med det Meritvärde man fick på de betygen som man fick Utan kompletteringar.

    vänligen

    Julia syv

    • : Matte 3 ingick inte i mitt program på gymnasiet så tänkte mest om jag skulle komplettera med matte 3 för att höja mitt meritvärde. Kan det vara värt det trots att BII gruppen är låg i antagningsantal? för man hamnar väl i BI gruppen också? tänker att jag vill höja mina chanser.
    • Anna : Om du utan godkänt betyg i matte 3 är behörig till din högskoleutb, kommer du prövas med det meritvärde du hade innan komplettering - i BI, direktgruppen; Med komplettering - kommer du att även prövas i BII, kompletteringsgruppen. Det är rätt , det du skriver, att det är fördelaktigt att prövas i flera gruppen; då i varje gruppe har man en Ny Chans att komma in. :)
    • : jag kommer oavsett om jag väljer att läsa matte eller ej hamna i BII gruppen då jag ändå ska komplettera naturkunskap 2 för att vara behörig. då jag inte är nöjd med mitt hp resultat vill jag öka mina chanser i BII. Låter som att det är värt att plugga matte 3 också då!
    • Anna : Ja, jag håller med dig. Det är värt att plugga matte 3; oavsett, så är det bra att kunna mer matte. Det kan man ha nytt av i alla yrken. Lycka till!
    Läs alla kommentarer