Michaela

    Hej! Jag är intresserad av att läsa Kriminologiprogrammet alt. Kanidatprogram i Kriminologi efter studenten. Kollar man på hemsidor som gör värderingar för hur mycket arbeten det finns efter Kriminologilinjer verkar det dock som att det är svårt att få jobb. Jag tror att jag kommer vilja arbeta som civil utredare, inom utredningskriminologi, förhör hos polisen osv. men är osäker på om chansen till jobb kommer finnas eller om jag kommer ha lagt 3 års studier utan att "få anställning". Jag är i princip intresserad av allt som har med kriminologi (alt. sociologi hållet) att göra och är därför öppen till att arbeta med vad som helt inom det och sedan jobba mig därifrån. Jag undrar därför om det är värt att läsa ett treårigt kandidatprogram i Kriminologi trots att arbetsmarknaden ser tuff ut?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michaela,

    tyvärr finns det inte jobbgarantin.

    Men det finns olika alternativ. Om du med utbildning i kriminologi ej får jobbet som Civil utredare>> "på direkten" kan du få jobb som t.ex utredare på Försäkringskassan >> /där krävs det 3-årig utbildning från högskola, vilken inriktning som helst på högskoleutbildningen/. Även jobbet som Studiestödsutredare>> och som utredare på Skatteverket>> eller som beslutsfattare på Migrationsverket>> kan du få.

    Andra alternativ är att t.ex satsa på att bli gymnasielärare och undervisa på proflen "kriminologi" som kan finnas på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    En 3-årig högskoleutbildnig är inte bortkastad tid, även om man kanske inte får jobb inom just sitt område.

    Hälsningar

    Peter syv