Frederic
    hej,
    har arbetat i snart 20 år med förändringsledning inom "någorlunda" komplexa tekniska och mänskliga miljöer. projekt, process, organisation osv. Som chef, specialist och även tränare (upplevelsebaserad träning). den karriären blev av en händelse, så min teoretiska bakgrund är udda (internationell handel). jag har med tid fått allt större intresse för den sociala aspekten (hos ungdomar eller övriga, både hos individen och samspelet i gruppen). Jag funderar på att gå ner i arbetstid och plugga per distans en utbildning inom beteendevetenskap för att få teoretisk kompetens inom det mänskliga fältet.
    så jag har 3 frågor
    1) hur tänka när jag väljer grundprogram - jag vet f.n. inte om jag sen kommer vilja fördjupa mig med en magister. öppnar samtliga universitet/högskolor dörrarna till samtliga magister? det kommer ta en stund innan jag kan bestämma mig om det är psykologi, sociologi eller annat som intresserar mig mest
    2) samtliga program verkar start HT-2018. eller läser jag fel, kan jag någonstans börja i januari? om jag skall vänta - finns det tips vad göra under tiden? jag är lite otålig nu när jag vill bestämma mig hur vidareutveckla mig.
    3) min behörighet: jag tog min magister i Frankrike 1997. sedan dess har jag läst 5 poäng på Örebrouniversitet, så min behörighet till universitetsstudier i Sverige borde vara godkänd, men hur kan jag vara säker?
    Tack för era svar!
    Mvh Frédéric
    • Liselotte : Om du läste på örebrounivrsitet, då har du i alla fall GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET; SEDAN KAN DET FINNAS - Särskild behörighet också; det måste man se på varje utbildning specifikt vad för Särskild behörighet som de kräver för just den utbildningen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frederic Francois,

    det är bra att du vill studera.
    Ansökningsperiod till våren på högskola/universitet i Sverige slutade den 16 oktober.
    Under 15 mars - 16 april 2018 kan man söka till höstens starter. Utbildningsutbud kommer att fastställas och kan ses på www.studera.nu och www.antagning.se från 15 mars 2018.
    Idag kanske det är inte så att alla de utbildningar som kommer att "öppnas" på svenska högskolor/universitet som kan ses, pga det är inte helt bestämt ännu.

    Jag förstår att du är otålig.
    Men man måste söka "i god tid" och hålla sig till ansökningsperioderna... tyvärr. :(

    Tips: du kan bedriva självstudier. På biblioteken kan man få hjälp av bibliotekarier att hitta de "rätta böckerna". Du kan också på de institutioner där man läser beteendevetenskap få tips på vilka böcker du borde läsa i första hand.
    Det kan hända att du kan få lov att sitta på några "stora föreläsningar" /aula-föreläsningar/ på Beteendevetenskapliga utbildningar (i alla fall som prova-på-vara-student under en dag). Det vet jag att många högskoleutbildningar erbjuder en sådan möjlighet. På så sätt kan man både testa vara student på just "den här utbidlningen" och också inhämta vissa kunskaper, som högskolelärare föreläser om just på den aktuella föreläsningen.
    ***

    Det kan nu, snart, under första veckan i december - visa sig att det kan bli "restplatser" på vissa program och kurser. Den 1 december är sista dag att komplettera sin ansökan /de som ansökte fram till 16 okt. måste skicka in de betyg som saknas/ - och under de kommande dagarna efter 1 dec, kommer det att visa sig vem som inte blev behörig och med det inte kommer att kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats. Och om det visar sig att det är färre behöriga sökande än antal utbildningsplatser, kommer de så kallare RESTPLATSERNA, resterande platserna, att visas på Antagning.se - de kan man söka, om man är behörig.
    Som jag skrev i min kommentar till din fråga, borde du ha Grundläggande behörighet. Särskild behörighet är det olika vad som krävs till olika utbildningar. Inom "beteendevetenskap" kan t.ex matematik 2 /en gammal kurs matematik B/ krävas och ofta krävs det Samhällskunskap 1b /en gammal kurs Samhällskunskap A/.
    För att testa om du är behörig, kan du söka några Restplatser och du har kanske tur och det kan komma "ut" restplatserna på de utbildningar som du är intresserad av - då kan du komma in på utbildning och börja läsa.
    Angånde din fråga om MAGISTERPROGRAM. Det är inte så många magisterprogram som finns... betydligt fler MASTERPROGRAM, som är 2 år på heltid, finns.
    Men du måste först ha kandidatexamen - som det tar 3 år på heltid att uppnå. Och vilka master- eller magisterprogram som kommer att finnas då, om 3 år... vet vi ännu inte idag.

    Tips: ta kontakt med några studievägledare på de institutioner där intressanta för dig utbildningar finns. De är mer insatta i just det område som du är intresserad av, för att de jobbar dagligen just med de frågorna.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen och lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej Liselotte. stort tack för dina utförliga svar. jag smälter ner dom lite, forskar vidare och kanske återkommer med kompletterande frågor. men just nu har jag fått mer info än jag hade hoppats :) Tack! //F
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Klart Anna!