Anders
    Får en persons föräldrar välja vilken gymnasielinje en elev skall gå i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är ELEVEN (ungdomen) som väljer vilket program och inriktning hen vill söka till; men vårdnadshavare bestämmer var en icke-myndig person bor; på så sätt kan inte ungdomen innan hen fyller 18 år välja helt fritt; hen måste välja ngn utbildning som ligger inom pendlingsavstånd från där vårdnadshavare bestämde att hen ska bo.

    Vänligen
    Julia syv