Linn
    Jag har nu gått fyra olika linjer, ingen känns rätt för mig. Jag vet att man kan gå linjen som man går på men man behöver inte jobba med något inom den linjen när man är klar.
    Jag mår sämre och sämre över att veta att jag måste tillbaka till skolan varje dag.
    Någon som vet hur man ska tänka så att man gör rätt val av linje på gymnasiet.
    Har sån stor ångest över detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn, tråkigt att du känner som du gör. Är det ämnena du läser som gör att du inte känner läslust eller annat som exempelvis klasskamrater, restid till skolan mm?

    Om du kan få jobb (vilket jobb som helst), skulle du kunna ta uppehåll från skolan och skaffa dig arbetslivserfarenhet och se sen om du kommer på vad du vill plugga. Det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet men utan gymnasial utb är det svårt att få jobb.

    Ännu en tanke: kan det vara så att du just nu kanske inte skulle trivas med någon utbildning och kanske inte med ngt jobb heller? T.ex pga hälsotillståndet - kanske lider du av ngt som går att behandla, exempelvis med samtalsterapi: sök träffa kurator och/eller psykolog. Skolsköterska kan förmedla kontakt till skolläkaren.

    Ang. Söka om till gymnasiet till nästa år, så är det ännu mycket gott om tid.

    Studie- och yrkesvägledare