Anton
    Hej, jag går andra året på gymnasiet och ska imorgon (!) göra mitt individuella val inför 3an.

    Min fråga är då vilket som känns mest värt, engelska 7 eller matte 3b om jag ska läsa vidare till fritidsledare/ pedagog, idrottslärare eller liknande yrken.
    Att läsa båda kurserna känns inte aktuellt samt att det inte är någon av dem som är roligare än dem andra. Faktum är att jag egetligen inte tycker om något av ämnena särskilt mycket.
    Kan även tillägga att jag inte alls är säker på att det är detta som jag kommer studera vidare på men någonting liknade är vad jag tror i nuläget.

    Skulle bli otroligt tacksam för ett snabbt svar på min fråga, ute i sista sekund som vanligt...
    • Peter : Ta eng7 är mitt råd! Förklarar mer i ett svar som kommer inom en halvtimme!
    • Peter : Har du bestämt dig? Vad valde du?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton!

    Såg inte din fråga förrans nu ... och har direkt skrivit en kommentar "Ta eng7"!

    Varför det? Jo, om du inte vet exakt vad du vill läsa efter gymnasiet, då är det bra att tjäna lite extra merit.

    Eng7 ger dig 1.0 i merit och Matte 3b - 0.5.

    Du får dubbelt så mycket merit genom eng7.

    Dessutom så är det bra att kunna mer engelska, oavsett vad du ska läsa eller var du ska jobba.

    I och för sig är det inte helt fel att kunna mer matte heller...

    men om du nu inte kan läsa båda kurserna, då skulle jag råda dig välja eng7.

    Matte 3 krävs om du vill bli högskoleingenjör, fastighetsmäklare, ekonom eller optiker men om du vill bli mattelärare eller cifilingenjör, räcker det inte med matte 3, utan du måste ha matte 4.

    Som sagt, om du inte vet vad du ska göra efter gymnasiet och inte kan läsa både Eng7 och Matte 3b, råder jag dig i så fall välja Eng7.

    Mvh

    Peter Syv

    • : Hej, tack så mycket för svar! Pratade lite med SYV på skolan och hon sa i princip samma sak så det ser ut att bli engelskan :)
    • Anna : Lycka till med ditt val av kurser och med dina studier i övrigt! Hör av dig om en annan fråga dyker upp! :)
    • : Tack! Det ska jag göra!