a.

    Hej! Jag söker detta år till universitetet men undrar vilka valbara kurser man kan lägga till receptarieprogrammet? d.v.s jag kommer att vilja plugga på universitetet till programmet men i värsta fall ifall jag inte kommer in vill jag istället läsa valbara kurser inom programmet tills jag blir antagen till receptarieprogrammet då vinner jag på det eftersom jag kommer att kunna ha läst en hel del tills jag söker om igen och blir förhoppningsvis antagen. Detta gör jag p.g.a vet inte ifall mitt hp resultat och betyg räcker till?

    Mina frågor:

    1.Vet ni hur jag söker till det och när jag söker?

    2.I vilka städer finns dem? t.ex uppsala,linköpings universitet,kalmar, o.s.v. hur ska man veta det? Finns det någon hemsida man kan läsa om det?

    3.hur många kurser är det sammanlagt jag söker i så fall? fysiologi m.m .

    4.Men även vilken hemsida UHR kanske man kan kolla på för att veta mer om dem valbara kurser eller annan hemsida?
    /tack.

    • Anna : Kan det stämma att du är 15 år gammal och söker till universitetet?
    • : Nej jag är inte 15 år gammal har tydligen skrivit fel
    • Anna : Bra! nu ser jag att du är 19 år! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej A!

    Receptarie >>> är i Sverige ett av de "reglerade yrken", vilket bl a innebär att det ej är möjligt att bli receptarie på ngt. annat sätt än genom att ha läst på Receptarie eller på apotekarprogrammet.

    Det kommer inte att hjälpa dig att komma in på Receptarieprogrammet att du har läst någon eller några kurser som ingår i programmet.Det ger inga fördelar vid ansökan till receptarieprogrammet...

    Mitt råd är att du försöker höja dina gymnasiala betyg och att du gör högskoleprovet.

    Du kan också titta på andra - "liknande" yrken - om du vill... ex. apotekstekniker >>>, som kräver en yrkeshögskoleutbildning.

    Om vilka kurser som ingår i Receptarieprogrammen kan du se på utbildningarnas hemsidor och om du inte hittar - kontakta studievägledare på just den institutionen som ger den utbildningen... men det är inte en framkomlig väg att tro att man lättare kommer in på programmet, om man har läst någon kurs som ingår i programmet, för att det stämmer inte.

    Utifrån min erfarenhet och vad kollegorna också säger... det är bäst att satsa på

    - Högskoleprovet
    - försöka höja sina betyg

    och/eller se om det finns andra yrken att läsa mot.

    *********************
    Det finns många andra yrken där man kan "kringgå" den "riktiga utbildningen"... men det kan man inte göra när det handlar om Legitimationsyrken /reglerade yrken/ - i alla fall inte i Sverige. Detta för att det ej finns någon annan väg att gå än genom just rätt högskoleprogram. Och att man ha läst vissa kurser inom programmet, är inte någon orsak att ta in på programmet... förbi vanlig konkurrens om utbildningsplats. Det funkar inte så.

    • : ok men tack! för ditt svar. Men det finns väl valbara kurser att välja det är det jag undrar?
    • Anna : Ta kontakt med studievägledare på receptarieprogrammen... om det är så att du ej hittar info på utbildningarnas hemsidor.
    • Anna : Vi har inte några hemliga listor på valbara kurser på receptarieutb., som inte kan hittas på utbildningarnas hemsidor. :)
    • : ok tack så mycket.
    Läs alla kommentarer