Henric
    är de farligt om man tar fel mordersmål som eftersom jag tog engelska men skulle ha svenska kommer man kunna byta sen till svenska?
    • Julia : Kan du förklara lite mer kring din fråga? Var valde du modersmål? Vid ansökan till gymnasiet?
    • : aaa de gjorde jag
    • : jag valde engelska
    • : men jag blandade ihop modersmål med moderenaspråk
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henric,

    jag är inte helt säker att jag har förstått din fråga. :)

    Om din fråga handlar om gymnasieansökan - kanske är det bättre om du pratar med SYV på din grundskola eller med personal på >>>ditt gymnasieantagningskansli.

    Vem är det som frågade vilket modersmål du har? Fanns det en sådan fråga när du gjorde din gymnasieansökan?

    Du får gärna förklara så mycket som möjligt kring din fråga för att ge oss en chans att ge dig ett bra svar.

    Vänligen

    Julia SYV

    Moderna språk - är ett eget ämne med en egen kursplan på grundskole- och gymnasial nivå och det omfattar alla språk utom svenska, svenska som andraspråk, engelska, klassisk grekiska, latin och teckenspråk. Så, om du kommer in på ett gymnasieprogram där det är obligatoriskt att läsa just MODERNA SPRÅK, då måste du läsa franska, spanska, tyska eller ngt. annat Modernt språk som skola kan erbjuda. Franska, spanska och tyska måste erbjudas. Övriga Moderna språk Kan erbjudas.

    Om du har ett annat Modersmål än svenska, kan du läsa ditt modersmål i stället för moderna språk.

    • : nae de fanns ingen som frågade de var bara jag som missupfattade det med modersmål och modernaspråk men tror du man kan byta direkt när man har kommit in i gymnasiet till svenska ?
    • Julia : På vissa program måste man läsa Moderna språk, för att de är OBLIGATORISKA. Vad söker du för gymnasieprogram? ;)
    • Julia : Varken sig svenska eller engelska kan vara "moderna språk" på grundskolan eller på gymnasiet i Sverige.
    • : teknik
    • Julia : På teknikprogrammet är det Frivilligt att läsa Moderna språk. Kurser i svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3 och engelska 5 och 6 är obligatoriska på alla Högskoleförberedande gymnasieprogram, och likaså på Teknikprogrammet för att det är ett högskoleförberedande program.:)
    • Julia : Du kan se programplan för Teknikprogrammet här https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    • : så de gör inget om jag valde engelska ?
    • Julia : Det val som finns på Teknikprogrammet är att önska läsa Moderna språk /det är frivilligt/ eller inte göra det. Ang. svenska finns det inget val. Man måste läsa svenska 1, 2 och 3. Ang. engelska så måste man läsa engelska 5 och 6. Det är frivilligt att läsa engelska 7.
    • : ok men tack för hjälpen !
    • SYV-besökare : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer