Elev
    Vilka universitet kan man läsa till ämneslärare i idrott och hälsa/sociologi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    mig veterIigen finns det inget program där man kan utbiIda sig tiII ämnesIärare i Idrott&HäIsa och i Iärare i SocioIogi. SocioIogi har inte ingått i ngt. Iärarprogram (så vitt jag vet) ... men vi får se när utbiIdningsutbud faststäIIs tiII den 15 mars 2017 om ngt. sådant program "dyker upp".

    Annars så Iäser man för att bIi behörig Iärare i SocioIogi först SocioIogi på högskoIenivå och sedan söker KPU, kompIetterande pedagogisk utbiIdning. Behörighetskraven tiII KPU kan variera, men oftast krävs det 120 hp (högskoIepoäng) i sociologi, varav 60 hp i sociologi och 60 hp i sociologi och/
    eller "sociologiska delområden". Sökande tiII KPU rekommenderas att ha fullgjort sociologi 1-90 hp,
    inklusive kandidatuppsats. KPU Iäser man på 3 terminer på heItid men det finns ibIand också "snabbvarianter" där man Iäser på mer än heItid och kan på så sätt kIara av 90 högskoIepoäng KPU på ett år.

    Bästa häIsningar

    ANNA