Sara

    Var finns det gymnasium med hockeyinriktning? Hur gör man för att söka dit?

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Är det på elitnivå eller som hobby som eleven utövar hockey? I vilken stad vill hen gå på gymnasiet ?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Han vill spela på elitnivå, men det viktigaste ör att han får träna mycket hockey. Han bor i Småland men kan tänka sig flytta men då gärna i södra halvan av Sverige.
    • Milla : Har ni haft kontakt med elevens Specialidrottsförbund?
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Kika gärna på info på Gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning

    RIG och NIU är gymnasiala utbildning för elitidrottande ungdomar. Hittar inga RIG-utbildningar för just hockey, men det finns rätt många NIU.

    Ishockey (NIU) erbjuds, enligt våra uppgifter, på följande gymnasieskolor: Se gymnasium/birgittaskolan (NIU-ishockey/pojkar) och listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ishockey

    I din kommentar skriver du att eleven bor i Småland; då är det Jönköpings-, Kalmar-, Kronobergslän + delar av Hallands- och Östergötlands län som skolorna kan liggar inom pendlingsavstånd för eleven, stämmer det? Det är många ggr att föredra att pendla till gymnasieskolan, i stället för att flytta. Detta bl.a pga vi har erfarenhet av att eleverna brukar efter ett par månader längta hem och vill byta skola till hemorten (detta även om de trivs med sin utibldning). Det kan givetvis vara olika för olika elever, men det känns väldigt "jobbigt" att genomföra flytten och ordna allt runt om för att kanske om 2-3 månader börja söka möjlighet att flytta hem till vårdnadshavare igen...
    Så, vi rekommenderar i första hand försöka hitta ett alternativ som inte innefattar flytt, utan pendling till skolan.
    Kika gärna även på swehockey.se/Hockeyakademin/Information/Hockeygymnasium

    Idrottslärare på elevens grundskola borde kunna vara behjälplig med information om att söka NIU-utbildningar på gymnasiet; man kan annars vända sig till personal på elevens Gymnasieantagningskansli. Tränare i klubben där eleven tränar på fritiden (vilket jag antar att hen gör) borde också kunna hjälpa till med information, för att hen borde ha fått den frågan förut, av andra ungdomar.

    Du kan i listan på gymnasieskolorna som erbjuder NIU-ishockey välja några gymnasieskolor (mitt förslag är att du väljer de skolorna som ligger inom pendlingsavstånd för eleven) och kontakta idrottslärare (ofta finns det också en särskild IDROTTSANSVARIG) på de gymnasieskolorna.

    Vänligen
    ANNA