SYV-besökare
    Hej!
    Som rubriken lyder så undrar jag var hittar man alla de olika sommarkurser inom IT-"avdelning"webbproduktion (alltså inte programmering) inom film, foto och liknande? Hen som vill gå en sådan sommarkurs har fullständig gymnasiekompetens inom mediaprogrammet, Slutbetyg från gymnasiet som är ca 10 år gammalt. Hen har jobb idag men trivs inte - vill ta tjänstledigt under sommaren för att studera och se sen om hen ska jobba till hösten på sitt "vanliga jobb".
    Tackar på förhand för så många tips och förslag som möjligt.
    Vänliga hälsningar
    SYV

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant fråga men som också är svår att svara på, detta pga det finns utbildningar inom många olika skolformer: högskola-universitet, folkhögskola, yrkeshögskola, privata utbildningar, utbildningar utomlands och inom den (relativt) nya skolformen:KKU.
    Sedan är det också en "definitionsfråga" vad en "sommarkurs" är för ngt.?
    Bör den pågå i 3 månader:juni-juli-augusti? Hur lång måste den vara?

    T.ex de här: Skåne-lan/Sundsgardens-folkhogskola/Kurser/2020ht/filmkurs--filmning-och-redigering-med-mobilen (pågår första veckan i augusti 2020) -
    Birka-folkhogskola/Kursr/Lär-dig-skapa-rorlig-bild-for-sociala-medier & Uppsala-lan/Biskops-Arno-Nordens-folkhogskola/Kurs&Grundkurs-i-rorlig-bild-och-redigering
    och även Kalmar-lan/Gamleby-folkhogskola/Kurser/2020vt/alternativ-och-analog-fotografisk-workshop - och Södermanlands-län/Nykopings-folkhogskola/Kurs-Digital-fotolabb - pågår i ca En Vecka (under sommaren); det är exempel på "en kort sommarkurs". Det är betydligt fler utbildningar som börjar i augusti-september och pågår under ett läsår eller under en termin, ex. den här kursen: Stockholms-lan/Skeppsholmens-folkhogskola/Kurs-Foto--och-film pågår under höstterminen.
    Kika gärna på folkhogskola.nu/sok-kurser/media-kommunikation

    och på utbud av högskole-sommarkurser på www.studera.nu - tänker också på "omfattning":heltid/deltid; t.ex bth.se/kurs-Visuell design och programmering - är en distans högskolekurs som pågår från 8 juni till 14 augusti på halvtid. Och den här kursen ges också på halvtid under samma period men då "på plats" i Karlshamn (Blekinge).

    Inom KKU: kika gärna på listan på konstkulturutbildning.se/medieproduktion