Albin
    Hej! Efter gymnasiet känner jag mig inte redo för att hoppa på en utbildning, utan vill istället läsa enskilda kurser. Jag har hittat några kurser jag är intresserad av. Dock kan jag inte hitta någon bra information kring schemat för olika kurser. Går det att finna någon stans? Annars vet jag ju inte om kurserna krockar med varandra, till exempel om två utbildningar har lektioner på torsdagen. Finns det någonstans man kan ta reda på schema för kurser, eller har de ens planerat ett schema än? Om inte, finns det något annat tips ni har, för att kunna läsa flera kurser samtidigt (jag vill helst läsa så lite som möjligt på distans!)? Något man ska tänka på?

    Kan tillägga att kurserna jag är intresserad av finns på Malmö Högskola, Kristianstad Högskola och Lunds universitet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Albin!

    Schemat läggs så sent som i mitten på augusti. Många ggr vet man inte ens om en viss kurs kommer att starta, t.ex kan det bli för få behöriga sökande (och högskola kan inte ta in obehöriga) även om det finns lediga platser. Då ställs kurser in i stället.

    Om du inte vill läsa på distans, välj en dagkurs och en kvällskurs och helst på samma ort (eftersom dagkurs kan sluta kl.17.00 och kvällskurs kan börja kl.17.30 - och du hinner inte resa från malmö till Kristianstad på en halvtimme).

    Enklast är givetvis att välja kurser på heltid dvs á 30 hp (man läser 30 högskolepoäng på en termin, det är heltid).

    Tips: sök många olika alternativ senast 15 april. Du får senare ta bort alternativen och även ändra prioriteringsordning på dina alternativ, men du får ej lägga till nya alternativ efter 15 april (med undantag av att "sen ansökan" öppnas; vilket sker endast om det blir för få behöriga sökande).

    Hoppas mitt svar hjälper dig att fatta rätt beslut! Lycka till!

    L. :)

    Liselotte