Hej Johanna,

    inom förskollärarutbildningen kan man rätt ofta läsa några valbara kurser och inrikta sig på lite olika kunskapsområden, ex. undervisning i ngt ämne på lågstadiet, på fritidshem eller på någon särskild undervisningsform.
    Prata med studievägledare på din högksola/universitet - och fråga om du kan läsa en eller flera valbara kurser eller kanske någon Extrakurs, utöver dina heltidsstudier: det kan finnas lediga platser på kurser som går nu, under hösten och/eller du kanske kan söka till extrakurser att läsa under vårterminen /ansökningsperiod 15 sept - 16 okt 2017/. De extrakurser kan ge "extrabehörighet".

    För övrigt, är det upp till rektor på skola/förskola att anställa och tilldela de arbetsuppgifter som hen tycker den anställde bör klara av.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S; kika gärna på >>yrke/forskollarare-forskolelarare under LEGITIMATION och NYTTIGA LÄNKAR.

    Du kan även söka "helt andra jobb" som t.ex Arbetsförmedlare>> eller Utredare på FK>>, för att behörighet till de jobben är "treårig Högskoleutbilnidng", oavsett utbildningens inriktning.

    • : Tack för snabbt svar! Jag ska kontakta studievägledaren på min utbildning.
    • Anna : Bra, gör så! och lycka till med dina studier och med att få ett jobb som du trivs bäst med! :)
    • : En fråga till: var kan jag hitta dessa extrakurser/valbara kurser? Finns de på någon hemsida?
    • Anna : Prata med studievägledare på din institution - det är första rådet jag kan ge dig. Kika sedan på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida. Utbildningsutbud kommer att fastställas till 15 september och ansökn.period varar då till 16 okt.2017 - om du hittar någon kurs på Distans som intresserar dig, kan du söka den. Alt. kvällskurs på din egen högskola/universitet eller inom pendlingsavstånd (så att du ska kunna närvara på föreläsningar). Det finns inte någon speciell lista (allmänt) på de extrakurser, utöver förskollärarprogrammet, som allmänt rekommenderas. Om en sådan lista finns, så känner vi tyvärr inte till den. Hittar du ngt. sådant på egen hand, är vi tacksamma om du tipsar oss! :)
    • : Ok, tack!
    Läs alla kommentarer