David

    Hej, Jag har sen flera år tillbaka tagit min gymnasieexamen och har nu fått motivation för att studera. Jag önskar få veta vart någonstans jag kan göra prövning i följande ämnen i Linköpingområdet: * Ellära A * Elektronik A * Databashantering A * Estetisk verksamhet * Svenska A * Engelska A * Mattematik A * Samhällskunskap A Vänliga hälsningar, David

    • Ludmila : Du nämner de gamla kurserna; möjlighet att få betyg i dem upphörde helt 30 juni 2016; sedan dess kan man inte längre få betyg i de kurserna.
    • Anna : Info i Ludmilas kommentar är rätt - i de gamla kurserna kan man inte längre få betyg, men en del av dina kurser har motsvarande nya kurser (dock inte alla). Var god läs mitt svar, nedan.
    • Daniel : Om du inte har godkända betyg så att du har grundläggande behörighet, borde du få lÄSA på komvux. Om du har godkända betyg men vill Höja betygen, kan det vara smidigare att satsa på högskoleprovet i stället.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    det finns ingen som helst möjlighet att få betyg i de gamla kurserna; men om det finns en motsvarande ny kurs, kan du få betyg i en sådan "motsvarande" kurs i stället.
    Svenska A - Motsvarande kurs är Svenska 1;
    Samhällskunskap A - Samhällskunskap 1b;
    Engelska A - Engelska 5
    och ang. matematik: Matematik A har 3 st. motsvarande kurser 1a, 1b och 1c (lättare att få högre betyg i matte 1a; 1b är mer inriktad på ekonomi och 1c - mer inriktad på naturvetenskap och anses vara den svårare av de kurser i matte på nivå 1). Kika gärna på fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    Vilka gamla kurser som har motsvarande nya kurser kan man se i den här Tabellen för utbyteskomplettering.
    De övriga kurser som du nämner i din fråga kan inte jag hitta i Tabellen (länk ovan) och det måste betyda att de ej har någon motsvarande ny kurs; och i så fall går det inte att höja betyget, tyvärr.

    De kurser som har motsvarande nya kurser går att höja betygen i men var prövningar i de erbjuds, kan vi tyvärr inte svara på; saken är den att prövningstillfällena blir uppbokade mycket snabbt; det finns inte ngt.Kö-system (i alla fall känner vi inte till ngt sådant... kan dock finnas lokalt - hos vissa kommuner; fråga på komvux i de kommuner som finns inom pendlingsavstånd för dig).
    För det mesta gäller det att leta på hemsidorna och ställa frågor till komvux och prövningsenheter (t.ex finns det Prövningsenhet i Göteborg) när de ska öppna möjlighet att anmäla sig och när möjlighet ges ska man anmäla sig snabbt för att det är många som vill göra prövningar samtidigt som det är lärarbrist; det blir enligt vår erfarenhet, allt svårare att hitta var man kan göra prövningar.
    Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla svenska kommuner, oavsett vilken kommun du bor i eller är folkbokförd i.

    Vänligen
    ANNA