N
    jag behöver göra flera prövningar. hur vet jag vad jag ska studera för att kunna få ett bättre betyg i t.ex. engelska 7, svenska 3 etc

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej N,
    om du skriver att du behöver få "bättre betyg" i kurserna, gissar jag på att du läste kurserna och kan innehåll i dem; det är ju samma "material" som ingår i kurserna - men du måste kunna det bättre än förut - för att få högre betyg.
    Vad gäller språk, så måste man kunna prata, skriva, förstå vad man läser och kunna grammatik - så "bra som möjligt" i tal och i skrift, som det heter. Svårt att ge mycket specifika svar... men egentligen är det lärarens kompetens att veta vad kurserna innehåller och vilka betygskriterier som gäller.
    När du anmäler dig till prövningar, brukar det finnas möjlighet att antingen se Instruktioner ang. hur man förbereder sig eller få någon sort kontakt med prövningsledaren eller med "medbedömaren" /det brukar vara 2 lärare - en "huvudlärare" och en "medbedömare" som genomför en prövning/.
    Tips: fråga dina f d lärare som du hade när du läste de kurserna förut om vad och hur du kan förbättra - för att få högre betyg; de lärarna känner dig och borde kunna ge tips som är mer anpassade till just dig, dina förmågor och kunskaper.
    På Skolverkets hemsida finns allmänna kursbeskrivningar och betygskriterier, men det är mycket allmänna och ger inte så mycket konkret hjälp just i den situationen som du nu befinner dig i - när du ska förbereda dig till prövningar.
    _______________
    En fundering:
    det kan vara rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Om du idag är behörig till de utbildningar som du vill söka, kanske bör du i första hand satsa på Högskoleprovet. Det finns mycket hjälp att få när man ska förbereda sig till högskoleprovet. vissa komvux kan t o m kurser som hjälper till med det.
    Matte-logiska delen av >>högskoleprovet kan man förbereda sig till med hjälp av MATTEBOKEN.

    Det finns också gamla prov med facit som man kan träna på; det kanske du redan känner till själv men jag sätter ändå här >>> en länk till högskolornas gemensam hemsida där gamla högskoleprov med facit ligger.

    • : hej, jag tog studenten år 2014 så jag kommer inte ihåg vad jag studerade och har ingen kontakt med mina föredetta lärare
    • Milla : du kan kanske Ta kontakt med din f d skola och med dina f d lärare; ett annat alternativ är att ta kontakt med Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är Lärare som vet vad man måste kunna inom kurserna, inte SYV. :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, se gärna info om hur man förbereder sig inför prövningar Här>>

    Vissa kommuner erbjuder också "speciell lokal hjälp", ex. på sina statsdelsbibliotek. Vilken kommun bor du i och/eller är folkbokförd i? Det frågar jag för att se om just din kommun erbjuder hjälp för "vuxna prövande" (genom att kalla folk för "vuxna prövande" gör man skillnad mot gymnasieelever som gör prövnignar på sina gymnasieskolor).
    Du behöver inte svara vilken kommun du bor i eller vill göra prövningar i. Men se då själv på kommunens hemsida - om du hittar info om hjälp vid prövningar; du kan också kontakta kommun-växel och fråga om det finns Medborgarkontoret eller Samhällsvägledare/kommunvägledare i din kommun - de kan också ge info om det finns hjälp vid prövningar; även komvux i din kommun borde kunna svara på vad som finns nära dig, var du kan få hjälp.

    Studie- och yrkesvägledare