Kattis
    Hejsan, jag studerar till biomedicinsk analytiker inriktning laboratoriemedicin. Jag funderar på att byta till att läsa inriktningen klinisk fysiologi istället. Vilka områden kan man jobba inom förutom på sjukhus inom Landstinget? Har hört att man kan jobba med djur också, stämmer det? Är det lika lätt att få jobb i inriktningen klinisk fysiologi som det är inom laboratoriemedicin?
    • Liselotte : Vad säger studievägledare på din utbildning?
    • Anna : De som är experter på det område borde vara lärare på din utbildning, de arbetsgivare som anställer bma och studievägledare på de institutioner som utbildar bma. Det är alltså, bäst, att fråga dem som jobbar direkt med de frågorna. Då får man förhoppningsvis de bästa /rättaste/ svaren.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karin, kika gärna på >>yrke/bma-inom-fysiologi och för övrigt är det kanske bra att kika på jobbannonser - på olika sajter - ex. >>> på www.arbetsformedlingen.se - vad arbetsgivare anger för kvalifikationer när de söker personal. Om man söker på "jobb för BMA" - får man just nu 155 annonser på Arbetsförmedlingens hemsida.

    Även studievägledare på din utbildning kan, förhoppningsvis, ge svar var f d studerande fick jobb efter sin examen.

    Det är inte någon exakt vetenskap - var man får jobb efter sin examen... och det finns stora variationer. Det finns exemple på "allt möjligt" - folk flyttar utomlands, startar eget, blir föräldralediga för barn- efter barn- egter barn... eller jobbar inom ngt. helt annat än vad de har utbildat sig till... och de som man hoppas håller koll på hur det gick för f d studerande är personal på de lärosätena där de fick sin utbildning, men när man frågar - så får man ofta svar att "ne-hej... vi skickade ut enkäten senast för 10 år sedan.. och fick 21 procent som svarade... " och vi ska kanske försöka samla in lite färskare uppgifter, men vet inte riktigt när eller om vi ska göra det...
    På så sätt är det väldigt svårt att få en klar bild över var folk jobbar efter sina högskoleutbildningar.

    Ex. yrkeshögskoleutbildningar är mycket bättre på att samla in info om var deras f d studerande gör efter sin examen. :)

    Du går gärna kika på https://www.framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker och även höra av dig om du tycker att vi kan förbättra presentationer på www.framtid.se - där har vi över 2000 yrkespresentationer.
    Det är omöjligt att hålla sig uppdaterad inom alla de olika områden på arbetsmarknaden samtidigt.
    Vi har inte specialkunskap inom just BMA-området... och om det är så att du söker specifika uppgifter om var man kan få jobb med en viss inriktning inom BMA-utbildningen, då vill vi hemskt gärna få hjälp av dig! att du får reda på det, du som är inne i den utbildningen och hjälper oss att förbättra persentationer på www.framtid.se - som ska visa på "bredden" av yrkesmöjligheter och ge inspiration till dagens ungdomar, inför deras studie- och yrkesval.

    Vi tackar jättemyckt på förhand för din hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA