Tanja
    Hej,

    Jag pluggar på distans i Umeå (bor i Malmö) och kommer att få göra en omtenta nu i maj. Läraren har lagt denna på en lördag och i Malmö finns det inte någon som kan ta emot en distansare för en distanstenta utan vi får ta oss till Yrkeshögskolan i Eslöv, men eftersom det är på en lördag, vad händer ifall de inte kan ta emot mig då? Jag måste göra den samma dag som de andra men kan de tvinga mig att åka upp till Umeå för att göra en timmes tenta? Det ingår inte i de obligatoriska träffarna som finns schemalagda. Finns det någon annan lösning?

    Vänliga hälsningar
    Tanja

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tanja,

    mitt förslag är att du först får svar från Yrkeshögskolan i Eslöv om de kan eller inte kan ta emot dig så att du ska kunna skriva tenta på en lördag.

    Om du får svar från YH i Eslöv att de inte kan göra det, försök hitta ett annat ställe där du ska kunna skriva tenta - inom pendlingsavstånd för dig. Om du misslyckas med det, fråga läraren vad hen har för förslag.

    "Tvinga" dig kan ingen göra. Du kan ju också bli sjuk tyvärr - just den dagen. Och vad händer då?

    Du kan fråga läraren om det blir en Omtenta på en veckodag sen. Det måste ju finnas beredskap kring att alla som bör skriva inte kommer att skriva just den dagen /t.ex pga sjukdom/.

    Jag förstår att det är en lång väg att åka till Umeå från Malmö och att du vill gärna slippa åka så långt "i onödan".

    Läraren har säkert en anledning till varför hen la tenta på en lördag. men du får gärna ha en dialog med läraren, förklara din situation. Läraren är också "en människa" och förstår hur långt det är från Malmö till Umeå och att det tar tid och kostar pengar.

    En fundering: om du kunde sammanföra resa till Umeå med ngt. annat - om du har några andra ärenden i Umeå, t.ex? - bara en fundering...

    Du skriver också att tentan ligger "utanför de obligatoriska träffarna" - men är just den här tentan en obligatorisk tenta eller en frivillig tenta?

    Ännu ett förslag är att du föreslår för läraren att du skriver den tentan när du nästa gång ska på en obligatorisk träff till Umeå..? Skulle det funka, tro? ;) Vi hoppas och håller tummarna!

    Men börja med att prata med personal på YH i Eslöv. Det kanske löser sig bättre än du tror!

    Hälsningar

    Daniel

    • Tanja : Hej Daniel :)
    • Tanja : Detta gällde en omtenta då jag med all säkerhet inte klarade den tenta vi hade för en vecka sedan, som var obligatorisk och med i schemat. Lärarens anledning till att lägga denna på en lördag var att det inte störde andra kurser.
    • Tanja : Denna kursen är uppdelad i en distans och en campusgrupp och vi är några stycken som känner att vi kommer att få göra en omtenta och han sa själv förra året att det var många distandsare som fick göra omtentor och vi som puggar på distans bor alla utspridda över landet så jag kan väl tycka att jhan borde ha en liten hum om att vi kankse inte har möjlighet att åka upp utanför de schemalagda träffarna och speciellt en lördag. TYvärr har jag inget annat spm jag behöver åka till Umeå för då hade det inte varit ett bekymmer sas. Vi måste utöver det göra omtentan samtidigt allihopa enligt reglerna. Jag har fått besked att Eslöv inte tar emot så jag får söka vidare och hoppas på det bästa. Om jag inte gör omtentan detta datum som är satt så finns det risk att jagite får poäng på kursen och det påverkar mitt CSN för nästa termin då denna är en 15HP kurs. Så jag hoppas vrkligen att jag hittar något härnere :)
    • Ludmila : Ja... tufft! Vi håller tummarna! Tips - fråga på "kommuner" som ligger nära dig - kommuner kan ha Lärlingscentra och det är inte omöjligt att de kan ha öppet på lördagar.
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Tanja,

    jag vet inte om det är möjligt att genomföra - men jag har ett par "kreativa förslag" som du, om du vill, kan framföra till läraren:

    1. att du skriver tenta med övervakning av Skype-kamera

    eller

    2. att du i stället för tenta tar ett muntligt genomgång med läraren (och hen kan avsätta samma tid för det som hen var tvungen att lägga på att rätta din skriftliga tenta).

    Ang. mitt första förslag - om de andra ska skriva på plats i Umeå, kommer de att ha en provvakt. Provvakten kan då ha bärbar dator med Skype eller t o m koppla in dig via telefon och kan då övervaka dig via din Skype-kamera. Det borde gå att lösa det tekniska kring det... men här kan läraren invända att det är krångligt, tekniskt sett, och att du kanske kan ha alla svar uppskrivna på väggen framför dig som du sneglar på, utan att det märks... så det tror inte jag läraren går med på, men du kan i alla fall föreslå det om du vill.

    Det andra förslaget tror jag mer på. Läraren måste hur som helst lägga tid på att rätta din skriftliga tenta - säg minst 20 minuter, kanske längre tid - kanske upp till en timme. Samma tid kan hen i så fall lägga på att via Skype eller face-time "förhöra" dig ang. tentans innehåll.

    Genom att föreslå olika lösningar, visar du på att du är angelägen att lösa problemet.

    Du kan också fråga vad läraren har för förslag själv, om det nu är så att du inte på en lördag kan hitta någonstans du kan skriva tenta.

    Hoppas det löser sig! ;)

    L.

    • Tanja : Tack Ludmila :)
    • Tanja : Som tur är är just denna läraren skype frälst så det är ingen omöjlighet att han kan ta till sig detta alternativ!
    • Tanja : Jag ska se vad han säger om det hela! :)
    • Ludmila : Jag blir glad om det löser sig med eller utan mitt förslag! Huvudsaken är att det löser sig! Du förlorar inget på att föreslå de två lösningar som jag nämner. Säger läraren Nej, då har du i alla fall gjort allt du kan för att lösa problemet!
    • Tanja : Precis. :)
    Läs alla kommentarer