Hejsan,

    det är brist på förskollärare idag och prognosen är att det ska bli lätt att få jobb även i framtiden, om man är utbildad Förskollärare. Men jag förstår din fråga så här: finns det valmöjligheter eller måste man jobba på "dagis"*/Förskola, om man är Förskollärare? Har jag rätt, har jag förstått din fråga?

    Och i så fall är mitt svar ja! det finns andra jobb man kan söka med Förskollärarexamen, t.ex kan man söka jobb som Rektor (kanske framföallt som ledare för förskoleverksamhet men även på en lågstadieskola), som Museipedagog och som Utredare på försäkringskassan, som Administratör i diverse olika verksamheter och som Familjehemsförälder, som Läxhjälpare och som Lekterapeut. Kanske också som Sjukhusclown.

    Man kan också läsa vidare, söka magisterprogrammet och doktorandtjänst för att på sikt bli Forskare (och kanske framförallt Skolförskare eller i alla fall forskare inom Pedagogik). Man kan också söka jobb som Projektledare (kanske framförallt i projekt med Social eller Pedagogisk inriktning) och som Behandlingsassistent eller som SIUS-konsulent.

    Kika gärna på alla de olika yrkespresentationerna på www.framtid.se

    Bästa hälsningar

    ANNA
    PS: * Frågeställaren använder ordet "dagis". Vi rekommenderar använda ordet Förskola.

    • : Synd att du som studie och yrkesvägledare väljer att kalla förskolan för dagis fortfarande.... det visar på hur lite respekt vårt yrke faktiskt har, och hur maktlösa vi faktiskt är gällande vår framtid och vår yrkesprofessionalitet... spelar ingen roll att jag som HÖGSKOLEutexaminerad efter tre år arbetar ihjäl mig på jobbet... jag blir fortfarande kallad för dagisfröken och får inte den respekt som andra vars utbildning på högskolan gett dem..... tragiskt, nu vill även jag byta yrke helt. Avskyr att älska ett jobb som är så förnedrande lågvärderat.
    • Milla : Anna har i sitt svar Upprepat den formuleringen som finns i Frågan. Förskola kallas i folkmun för ”dagis” men det behöver absolut inte betyda att hen som säger eller skriver ”dagis” saknar respekt eller nedvärderar personal på förskolorna.
    • Milla : Vi på fråga syv tycker att personal på förskolorna förtjänar stor respekt för det viktiga arbete de utför. Om du tog illa vid dig att vi inte rättade till frågeställaren som använde ordet ”dagis”, ber vi om ursäkt. Vi kan inte förbjuda folk att använda ordet ”dagis” men vi kan själva givetvis tänka mer på det och uteslutande använda ordet ”förskola” ; jag tycker det är jättebra att du tog upp det och påminde oss alla om att även ordval är viktig ! Tack så mycket och ha en fortsatt trevlig helg!