anonym
    Hej, jag har pluggat på diverse komvux-skolor men även vanlig gymnasieskola. Som jag förstår det måste jag skicka in alla mina betyg till antagning.se för att kunna ansöka till högskola. Hur får jag tag i mina dokument? Måste jag maila/ringa de skolor som jag gått på för att få ut dokumenten? Skickas dessa då digitalt eller väntas brev?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste ha ett Slutbetyg eller ett Examensbevis - för att i annat fall saknar du Grundläggande behörighet till högskolestudier och får svar OBEHÖRIG från www.antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du inte har fått Slutbetyg eller Examensbevis - vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd, och det är bra om du där kan uppvisa all dina tidigare betyg. Dock är det möjligt att dina betyg syns i betygsdatabasen; det är inte alltid man kan se alla betyg i databasen . Den som bäst vet var du läste och vilka betyg du fick - borde vara Du själv ... När du slutade på skolorna, borde du ha fått de betygen som du har fått. Se om du kan hitta de dokument och om du inte hittar, vänd dig till varje skola och begär en kopia på dina betyg - sedan tar du in alla de kopiorna till syv på komvux.

    • : Tack för svar! Spelar det någon roll om betyget är "uppdelat" d.v.s om ett par kurser står på ett visst dokument(från en skola) och ett par kurser på ett annat dokument(från annan skola) osv? Givet att alla kurser tillsammans ger behörighet.
    • Anna : Antagning.se kommer inte "befattas" med olika dokument; om de inte kan se SLUTBETYG eller EXAMENSBEVIS - kommer de automatiskt ge svar till dig om att du är "obehörig". Du måste därför få ut ett Slutbetyg eller ett Examensbevis, det gör du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd (om du inte sedan innan redan har ett av de dokument).
    • Milla : Sedan, som komplement till Slutbetyg eller Examensbevis kan man ha betyg som man fick Efteråt, som också kan ränkas in (i vissa fall). Reglerna är krångliga och många ggr "beror på"... bl.a din ålder och vilket år du fick dina betyg. Du måste därför antingen chansa och söka till högskola och troligtvis få svar OBEHÖRIG; eller vända dig till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    • Milla : Jag vill också tipsa om andra former av eftergymnasial utbildning - ex. på yrkeshögskola www.yhguiden.se
    Läs alla kommentarer