Sayed

    Jag hade hittat Göteborg kommun som enda kommun som erbjuder modern språk i Dari, men det är så att de har bara en enda tillfälle som är i februari och jag hinner med att göra prövning bara i en enda (steg 3) i våren. Undrade om någon vet någon annan kommun som erbjuder prövning i steg 4 och uppåt, eller Dari som modersmål eller som aktiv två språkiga Dari/persiska, eftersom jag har kollat själv ganska många kommun och hittade inte något annan. Tänkte ställa en fråga här, så kanske någon vet om det finns fler ställe för prövning för dessa kurser.  I Göteborg kommun kan man inte göra mer prövning i Dari i våren
    Tack för hand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed, vi kan alltid hoppas att någon kommer med tips. Annars så är det Tyvärr så att det är lärarbrist i Sverige. Det är också så att många elever vill göra prövningar i Moderna språk 3 och 4, för att godkända betyg i de kurser ger meritpoäng.
    Kurser i modersmål ger inte meritpoäng, men kan tas in i examensbevis; därför kan man önska göra prövningar i de kurser.
    Man får också göra prövningar i alla kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd... detta gör att prövningstillfällena blir snabbt uppbokade i alla kommuner.
    Jag beklagar detta. Men vi på fråga syv kan inte göra så mycket mer än att konstatera att så är fallet och hålla med om att det är mycket olyckligt.
    Jag håller tummarna för att någon kan komma med tips som blir till hjälp för dig!
    Vänligen och lycka till!

    Julia syv

    • : Tack Julia, även om någon vet var kan man göra prövning i modern språk steg 7, blir tacksam :)
    • Liselotte : Prövningar får endast erbjudas i kurser i vilka UNDERVISNING BEDRIVS i samma kommun som prövning görs. Det är mycket möjligt att undervisning ej bedrivs i moderna språk /dari/ steg 7 någonstans i Sverige, över huvudet taget... och i så fall kan inte prövning i den kursen erbjudas. :(