Elev

    Hej! Mitt namn är Ahmad. Jag är 25 år gammal, som har studerat alla min ämne i Malmö komvux. Jag har två frågor. Det första är: är moderna språk arabiska 1 gymnasie kurs eller grund? Den andra frågan är: var kan jag göra prövning i moderna språk arabiska 1,2,3 och 4.jag frågade mina yrkesvägledare i komvux men hon inte säker och vet inte. Jag vill gärna att kunna göra prövning i moderna språk arabiska för att höja min miäret. Det spelar ingen roll för mig i vilken skolan man gör prövning i till och med om det var i Kiruna. Tack på förhand Ahmad.

    • Elev :

      Jag har googlat mycket men kunde inte hitta ett svar. Jag är tacksam om ni kan hjälpa mig.

    • Anna : Det är tyvärr många som är i samma situation som du är: letar efter var man kan anmäla sig till prövningar men hittar inte. Vi hoppas det blir bättre/lättare efter sommaren, men kan inte lova det. Vi håller tummarna! Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmad,
    Arabiska 1 är en gymnasial kurs på 100poäng, alltså en normalstor gymnasiekurs. De flesta gymnasiala kurser är på 100p.

    Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla de olika svenska städer, i hela Sverige, alltså. Men pga Covid-19 är många prövningar inställda. Och snart är det sommarlov. Hur det blir till hösten, vet man inte ännu.

    Det finns enl. vad vi på FRåGA SYV vet, ingen sammanställning om var prövningar erbjuds. Varje kommun "kör sin egen" variant - i Göteborg finns t.ex Prövningsenheten. Vissa kommuner köper tjänsten "prövningar" hos privata utbildningsanordnare. Det är olika i olika kommuner och allmänt mycket svårt att hitta information och om möjlighet att anmäla sig öppnas, blir tiderna uppbokade blixt-snabbt och så finns det återigen inga tider lediga att boka sig på - på flera månader framåt... suck! Det var så redan innan Covid-19 och nu är det i princip total-stopp på prövningar (i alla fall vad vi får höra från elever som klagar på att deras prövningar blev inställda och som frågar oss vad de ska göra? men vi kan tyvärr endast beklaga ...).
    Vänligen
    ANNA