Nazir
    Hej!
    Mitt namn är Nazir Rahmani och jag går i årskurs 3 på naturvetenskapsprogrammet.
    Som rubriken lyder så handlar min fråga om var kan man göra en prövning på modernt språk Dari/Persiska för att få meritpoäng? Såvitt jag vet så kan man läsa moderna språk i sitt modersmål såvida man följer moderna språks kursplan och då har man rätt till sina meritpoäng. Men det är inte alla kommuner som erbjuder det. Så om någon som vet att vilka kommuner erbjuder detta blir jag jätte tacksam om ni svarar på min fråga?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Nazir,

    så länge du läser på gymnasiet har du rätt att göra prövning endast i de kurser som är Inskrivna i din Individuella studieplan. Om Moderna språk /dari-persiska/ 3 och 4 - det är de kurser i moderna språk som ger meritpoäng ÄR INSKRIVNA I DIN INDIVIDUELLA STUDIEPLAN som du har upprättat med en Studie- och yrkesvägledare på din skola - då har din skola skyldighet att hjälpa dig hitta var du kan göra prövningar i de kurser. I annat fall har du inte rätt, så länge du läser på gymnasiet, att göra prövningar utanför din skola och du har inte heller rätt att göra prövningar i kurser som inte är inskrivna i din Individuella studieplan.

    Jag beklagar att behöva ge dig det svaret - men just nu spelar det ingen roll var prövningar allmänt kan finnas; för att jag tror inte din skola kommer att skriva in de kurser i din Individuella studieplan - men fråga på din skola och vi hoppas på det bästa.

    När du blir klar med gymnasiet, kan du på egen hand leta var du kan göra prövningar. Info om var prövningar erbjuds är "färskvara". Om du som tidigast kan göra prövning från hösten 2018 - då är det meningslöst att leta efter den info idag; för att det kan ändras tills det blir dags för dig att anmäla dig.

    Vänliga hälsningar och med förhoppning om att info i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare på Fråga SYV