Hadeel
    Hej!

    Jag kommer snart ta kandidatexamen i biomedicin. Jag ta magisterexamen i embryologi för att bli embryolog. Dock hittar jag inte universitet i Sverige som har programmet. De enda högskolor jag hittar som erbjuder detta program är i Storbritannien. Finns det högskolor i Sverige eller i nordiska länder som har embryologi? Hur går jag tillväga?

    Mvh
    Hadeel
    • Mikael : Menar du att du även vill Jobba i Europa? eller bara studera i Europa och sedan jobba i Sverige?
    • : Att jobba utomlands skulle också vara en möjlighet men jag tänker framförallt att studera i Europa och sedan jobba i Sverige.
    • Peter : Se på https://www.umu.se/utbildning/kurser/grundlaggande-anatomi-och-embryologi längre ner kontaktperson för kursen Paul K. - han borde kunna svara ngt. på din fråga, tänker jag. Försök få tag på honom! Lycka till! :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hadeel,

    är det detta du vill jobba med - https://www.framtid.se/yrke/embryolog ? I så fall rekommenderas det, så vitt jag förstår, att man blir BMA, biomed.analytiker - och det är legitimationsyrke i Sverige; man ska ta ut examen som BMA och ansöka, hos Socialstyrelsen, om legitimation. Och sedan kan man söka jobb /ofta med minst ett års, helst fler år, arbetslivserfarenhet/ på IVF-kliniker och utbildar sig på arbetsplatsen (chefen och mer erfarne kollegor hjälper till) till en Embryolog.

    Och i så fall rekommenderar att du kikar på möjligheterna att ta ut BMA-examen, det kan finnas kompletterande utbildningar till BMA.
    Men du vill kanske i stället driva forskning fram, och inte "peta på spermier och äggen" i labbet; enligt de metoder och regler som andra har utarbetat? I så fall bör du sikta på forskarutbildningen. Det är alltså inte samma utbildning som krävs för att på ett praktiskt sett "skapa embryon" i labbet /rutinmässig process, som redan är utarbetat/ och ta fram nya metoder, forska om det.

    Hej igen, vi fick nu svar från en Studievägledare på Örebro Universitet. Var god läs nedan:

    IVF-kliniken anger, när de söker personal, att de söker följande kompetens:
    en Biomedicinsk analytikerexamen bland annat är krav på kompetens, således ”endast” kandidatexamen kanske räcker... det är upp till varje arbetsgivare att bestämma.

    Så här kan text i jobbannonsen lyda:
    ”Vi söker dig som är utbildad Biomedicinsk analytiker, biolog eller motsvarande. I första hand söker vi efter en person med erfarenhet av IVF-laboratoriearbete och gärna ESHRE-certifiering (klinisk embryolog). Erfarenhet av mikroskopering, cellodling och sterilarbete är ett krav.”
    http://www.ivfkliniken.se/curaoresund/om-oss/vill-du-arbeta-hos-oss/lediga-tjanster/vi-soker-en-embryolog-till-ivf-kliniken-curaoresund/

    En av utbildningarna Örebro Universitet erbjuder på Institutionen för hälsovetenskape, på avancerad nivå;
    https://www.oru.se/utbildning/program/1819/?pid=873 Har studenten ytterligare frågor kring detta program kan man kontakta programansvarig: Anita Hurtig-Wennlöf.

    Med vänliga hälsningar

    Studievägledare
    Institutionen för Hälsovetenskaper

    ÖREBRO UNIVERSITET

    • : Hej Anna!
    • : Tack för ditt snabba svar. Jag har inte funderat på vilken väg jag ska ta ännu men den informationen kommer förhoppnings hjälpa mig att bestämma.
    • Mikael : Prata med dina lärare och med studievägledare på din Insitutution. De är ju insatta inom det rätta område.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Jag fick tips från en kollega att på högskolornas gemensam sida Studera.nu söka på "cellbiologi" och filtrera på Magister- och Masterprogram, jag fick fram följande lista - se på www.studera.nu/jamfor

    kika på de utbildningar som finns i listan /länk ovan/ - och kontakta de utbildningsansvariga på den eller de utbildningar som verkar vara intressanta för dig.

    Ang. studera i ett annat land och jobba i ett annat - det går många ggr bra men ibland kan det uppstå rätt stora "problem"; detta bl a pga vissa länder har inom vissa yrken speciella krav, på t.ex Legitimation och för att få legitimationen är det extremt noga vilken tidigare utbildning och ibland också erfarenhet man har. Man kan behöva komplettera rätt mycket för att få legitimationen för att man inte kan bevisa att man har kunskaper på alla de områden och i tillräcklig omfattning, som just detta land kräver.
    Det är, alltså, bekvämare och säkrare att gå utbildning i samma land där man sedan vill arbeta; detta pga utbildningar anpassas efter de krav som finns i just det landet.