Suzan

    Var kan man göra prövning på moderna språk arabiska steg 5 ?

    • Anna : Du får leta i hela Sverige... det finns ingen sammanställning av info, tyvärr.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Suzan,
    det är så olyckligt att det ej finns någon sammanställning av info om var prövningar kan göras. Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska städer, oavsett vilken stad du är folkbokförd i.
    Så här sent på läsåret som mot slutet av maj - brukar det vara för sent att anmäla sig, men vi fick nyligen tips om att i Lund (en stad i Skåne) genomförs prövningar under v.26 (som ligger mot slutet av juni) och till de prövningar kan man anmäla sig t om 31 maj. Så kika gärna på det, om du har möjlighet att åka till Skåne/Lund.
    För övrigt, så är det en viktig fråga du ställer. Tyvärr så har vi inte resurser att leta runt. Info förändras också ganska snabbt - prövningstillfällena blir uppbokade och de slutar ta emot anmälningar (och situationen kan förändras från en minut till nästa...).
    Hoppas du hittar var du kan göra prövningen!
    Vänliga hälsningar
    ANNA

    • : Tack för svaret Anna ..Jag är inte gymnasieelev ,,har själv läst arabiska steg 4 på komvux och behöver göra prövning på steg 5 eftersom den höjer mina meriter om man söker till universitet så ja behöver göra prövningen så snabbt som möjligt för ja måste skicka in min betyg till universitetet senast 20 juni..så undrar om du känner någon i Stockholm som erbjuder såna prövningar just denna månaden här i Stockholm ?det är ganska bråttom är så tacksam om du kan hjälpa till?Mvh/suzan
    • Julia : Det är inte alls konstigt att du vill göra prövning snarast möjligt. Jag förstår varför... men det är ju svårt att ge info, som man själv inte har. Finns ingen samlad info; vad som gäller förändras också från en timme till nästa; ansökningsperioder till prövningar kan ligga "när som" under hela året - varje kommun bestämmer själva, när de ger möjlighet att anmäla sig och sedan stänger den när som också.
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    kika kanske i första hand på Södertälje och Botkyrka - detta för att enligt de uppgifter vi har, så undervisas det i Arabiska som modernt språk på kommunala gymnasieskolor i de kommuner; och om undervisning i kurserna pågår (OBS! vi vet inte om just Arabiska 5, alltså steg.Fem bedrivs på i de kommunerna) - då måste även prövningar erbjudas (detta enligt Skolverket).

    • :

      Stort tack.ska försöka ringa och kolla med de . Mvh/suzan

    • Mikael : Lycka till! Du får gärna återkomma och berätta hur det går. Fråga SYV håller tummarna för dig!