elev

    Hej, tänkte bara ställa den här frågan åt min mamma då hon inte har nått konto. Hon är 45 år och har tänkt sig att läsa svenska 2 + 3, på antingen distans eller folkhögskola. Min fråga är då, vart man ska söka? Kan hon söka folkhögskola eller ska det vara komvux? Har tex läst på nti skolan om att man är CSN berättigad, oavsett om man arbetar eller inte. Kan detta vara en väg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är helt OK och jag rekommenderar till och med att söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor.
    Komvux är det i den kommunen där personen är folkbokförd i.
    Folkhögskolorna - oberoende av vilken kommun man är folkbokförd i. Varje folkhögskola gör egen antagning. På så sätt kan man bli antagen till flera olika folkhögskolor och även till komvux - samtidigt. Och blir det så, kan hon välja sen var hon vill läsa.

    ang. studiemedel
    man måste läsa på minst halvtid + ej, för övrigt, ha för hög inkomst.
    Läser man på lägre studietakt än halvtid, har man inte rätt till studiemedel. Bidragsdel på halvtid är ca 1.500 kr/i månaden.
    Bidragsdel för heltidsstudier är ca 3.000 kr/månaden.
    Tillsammans med lån (som man sedan betalar tillbaka med ränta + uppläggningsavgifter mm) kan man för heltidsstudier få ut ca 9.000 kr - kanske upp till max 10.000 kr men endast 3.000 kr är Bidraget, som man behåller. Lånet måste betalas tillbaka.

    Fribelopp
    Man får ej ha för hög inkomst, vid sidan av studierna - för att ha rätt till studiemedel. Om man jobbar på heltid, har man i princip alltid "för hög inkomst för att ha rätt till studiemedel"... men de exakta siffrorna får man "ta" med CSN.
    Tanken är att man studerar för Kunskapernas skull och inte för att genom studierna försörja sig.
    Alltså, om man absolut vill eller behöver läsa så ställer staten upp och hjälper till under studietiden, men om man genom arbete försörjer sig - då studerar man "på sin fritid", alltså ej kan få studiestöd/studiemedel.