Sten-Olof
    Hej
    Här är ett brev från min son som just nu bor i Taiwan:

    Jag vill gora provning pa kinesiska genom att anvanda traditionell kinesiska (for det ar det de anvander har i taiwan som jag lart mig). Jag vill gora en "provning" pa kinesiska for att fa betyg i det. Jag vill veta om de kraver traditionell eller forenklad skrift sa jag kan veta om jag behover studera forenklad eller kan fortsatta studera traditionell for tillfallet.

    Vi undrar var kan min son göra test, är högskoleprovet eller Vuxenutbildning, komvux

    Med vänlig hälsningar

    Familjen Falck

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    jag föreslår att göra prövning på Prövningsenheten i Göteborg. Anamälan gör man på den här sidan - https://provninggbg.alvis.gotit.se/student

    ang. vilken skrift som används - vet inte jag på "raka arm", men ska försöka få svar och återkommer.

    Vänligen

    Daniel

    Kontaktuppgifter till Prövningsenheten i Gbg finns på den här sidan<<<

    Se gärna också på Skolverkets hemsida<< - det finns 7 steg i Kinesiska, från 1 till 7. Längre ner på sidan här >> kan man "öppna" varje kurs och se info om t.ex Kinesiska 1... och t o m 7.

    Hej igen,

    ursäkta att svar dröjde. Nu fick vi svar, se nedan:

    "...i kursplanen gäller det förenklad."

    MVH
    Lärare i kinesiska/mandarin
    Språkcentrum Göteborg

    • : Tack så mycket för snabbt svar. Underbart att vi får länken till Prövningsenheten i Göteborg. Vi väntar svar från er om vilken skrift som kan använda på provet. Med vänlig hälsningar Familjen Falck
    • SYV-besökare : Vi gör vårt bästa och hoppas kunna ge er svar inom kort, i bästa fall redan imorgon.
    • : Tack så mycket för meddelande. Vi väntar på svar. Med vänlig hälsningar Familjen Falck
    • Daniel : Nu fick vi svar - att enligt kursplanen är det Förenklad skrift som gäller. Jag kommer nu också utöka mitt svar, se ovan.
    • : Tack så mycket för ditt svar. vänlig hälsningar Familjen Falck
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Det ska jag göra. Med vänliga hälsningar Familjen Falck
    Läs alla kommentarer