Nansy
    Hej..
    Jag har en fråga om vård och omsorgsprogram.. Jag välja gå vård och omsorgs nästa år, så jag vill fortsätta studera i universitet efter gymnasiet för att bli läkare
    men min vänner säger till mig att jag måste gå till naturprogrammet
    Är det viktigt gå till naturprogrammet för fortsätta universitet?
    Vilken ämnen jag behöver för att bli läkare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nansy,

    dina vänner som säger att man måste för att kunna bli läkare - på Naturvetenskapsprogrammet har ... både Rätt och Fel! :)

    Rätt - för att kurser som man behöver ha godkända betyg i för särskild behörighet till läkarprogrammet i Sverige ingår i NA, inriktning Naturvetenskap.

    Fel - för att man även efter andra gymnasiala program kan på sikt bIi läkare. Vård- och omsorgsprogrammet är ett bra alternativ, men man kan inte direkt efter VO söka till läkarprogrammet på universitetet i Sverige. Detta för att man behöver ha godkända betyg i bland annat kurser Fysik2, Kemi2, biologi2 och Matematik4. Att få godkända betyg i alla de kurser på Vård- och omsorgsprogrammet är inte möjligt. Det är inte förbjudet att försöka, men i praktiken funkar inte det - därför att man i så fall måste läsa så mycket mer än på heltid, att det inte är rimligt och ingen rektor skulle gå med på att bevilja så många utökade kurser.

    Därför är mitt svar att i fall man vill kunna direkt efter gymnasiet utan några kompletteringar söka till läkarprogrammet - då är det Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - som man ska söka till. Men om man kan tänka sig att komplettera efter gymnasiet - i ett år, 2 terminer (eller som kortast - i en termin, vilket kanske också är möjligt) - då kan man läsa även på ett annat program på gymnasiet. Och i så fall är VO ett bra alternativ.

    Vänligen

    Julia SYV