K
    Behöver man vara bra på matte för att gå Vård och omsorgprogrammet?
    Vad jobbar en undersköterska med i vårdcentraler och sjukhus?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    på Vård- och omsorgsprogrammet läser man endast Matte 1a, som är "minimikravet" för att få Examensbevis från gymnasiet. Mindre matte kan man inte läsa om man vill få "gymnasiekompetens". Man kan säga att på VO läser man "så lite matte som möjligt". :) och du kan se innehåll i kursen på www.matteboken.se/lektioner/matte-1

    Ang. vad undersköterska>> arbetar med på vårdcentraler och på sjukhus kan variera mycket, beroende på var man arbetar och om det finns även sjukvårdstransportörer>>, vårdbiträden>>, servicemedarbetare>> och annan "hjälppersonal" på den arbetsplatsen anställda eller inte.

    Men läs text nedan som förhoppningsvis blir till hjälp (ger förklaring):

    På sjukhus arbetar undersköterskor med omsorg och stöd till patienten. De kan också vara ansvariga för material och förråd på avdelningen så att den fungerar. Undersköterskor arbetar också på mottagningar och vårdcentraler då är det vanligt att man jobbar med att assistera läkare och sjuksköterskor vid undersökningar och behandlingar.

    På en vårdcentral kanske du gör vissa provtagningar t ex blodsocker och CRP samt beställer förråd, på en vårdavdelning varierar arbetet väldigt mycket beroende på vilken avdelning du arbetar på. På en förlossningsavdelning är en undersköterska barnmorska och läkare till hjälp vid förlossningar, samt städar och fyller på förråd, arbetar man på en ortopedavdelning gör man helt andra uppgifter som hör den avdelningen till.