Hej Gamze!

    Det är tyvärr så att både engelska och matematik är de ämnena i vilka man måste ha lägst E i betyg för att bli behörig till gymnasiets nationella program.

    Från Engelska får man eventuellt få dispens (undantag) men från matte kan man inte det.

    Yrke Psykolog är väldigt populärt och det är mycket svårt att komma in på den utbildningen, som är en 5årig högskoleutbildning.

    Just nu behöver du kämpa för att få godkända betyg i matematik och engelska. Om du inte får dem under våren, då kan du läsa på Introduktionsprogrammen, som ofta förkortas IM och det är i så fall Preparand, Yrkesintroduktion eller PRO som du skulle kunna gå på i så fall.

    Hjälp med matten kan du få via Mattecentrum, som bland annat driver Räknestugor i 27 städer och det är gratis att få hjälp i en sådan Räknestuga och alla kurser i matematik är upplagda på www.matteboken.se för repetition och för självstudier.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Jag önskar dig lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA