Hej Frida!

    Om man läser som gymnasial lärling>>, läser man alla eller de flesta yrkeskurser på arbetsplatsen och bara kärnämnen - läser man in skolan. Det innebär att man ofta är i skolan 2 eller 3 dagar i veckan och resten - på arbetsplatsen. I åk3 kan schamt ligga så att man är i skolan en dag i veckan och 4 dagar - är man på arbetsplatsen.

    Om man läser på ett traditionellt sätt (skolförlagt) - då har man minst 15 veckor APL, arbetsplatsförlagt lärande = praktik, men vissa skolor har fler praktikveckor - ofta upp till max 22 veckor.

    Som Lärling>> är man på en eller flera praktikplatser väldigt mycket mer gemfört med det traditionella/skolförlagda sättet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • Frida : Fu menar alltså som lärling att man praktiserar varje vecka under dessa 3 år?
    • Mikael : Som lärling läser man yrkeskurser på en arbetsplats och därför befinner sig på arbetsplatsen ganska mycket mer än de 15 APL veckorna ...