Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Linnea!
    Svar på din fråga om du kan söka till Tandläkare efter Sjuksköterska är - att det blir mycket svårt.
    Det är inte samma behörighet: till Tandläkare behöver du godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och i Matematik 4.
    Det är betydligt lägre behörighet till Sjuksköterska: Matte 2, Naturkunskap 2 & Samhällskunskap 1b och det går inte att kompensera genom att läsa andra utbildningar på högskolenivå. Du måste ha godkända betyg i de Gymnasiala kurser som krävs.

    Ett annat problem är också att Tandläkarutbildningen är en ganska lång utbildning - 5 år.
    Sjuksköterska läser man till - i 3 år.
    Studiemedel för studier på eftergymnasial nivå kan man få i max 6 år.
    Om man skulle gå en 3-årig utbildning först, så har man sedan bara 3 år kvar att läsa med studiemedel.
    Då måste man ha någon annan inkomst under de senast 2 åren av Tandläkarutbildningen. Att arbeta samtidigt som man läser till Tandläkare - är mycket svårt att hinna och orka.
    Det finns, alltså - praktiska hinder.

    Men vi kontaktar en sakkunnig på område och hör av oss när vi får svar.
    Vänliga hälsningar
    Liselotte, Syv
    Liselotte
    • : Tack!!
    • Milla : Tre sakkunniga svarade alla att det i dagens läge ej finns genväg in på tandläkarutbildningen genom att läsa någon annan utbildning först men om man är sjuksköterska och kommer in på tandläkarutbildningen blir det säkert lättare att läsa för man kommer att känna igen en del. Men det är ej lättare, formellt sett, att komma in efter sjuksköterskeutbildningen. De känner inte heller till någon planerad ändring på området, tyvärr ...
    • Milla : Jag kommer nu ge ett nytt svar till dig.:)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej igen!
    Vad sägs om följande plan:
    1. Söka till vård och omsorgaprogrammet
    2. Bli på VO behörig till sjuksköterska
    3. Efter gymnasiet söka flera alternativ samtidigt: jobb, komplettera på komvux och på naturvetenskapligt basår för att året därpå kunna söka till tandläkare utb på högskola.
    Du kommer att direkt efter VO ha fyra bra alternativ och kan välja det som då känns bäst.
    Du ska också kunna jobba som undersköterska och komplettera på komvux samtidigt på deltid .. Sen kan du komma in på sjuksköterska men söka även till tandläkare till varje antagning och byta utbildning om du kommer in på tandläkare.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare