Hejsan!
    Ja, du kan bli behörig till att söka till Sjuksköterska direkt efter VO men för det måste du välja "de rätta" valbara kurser. Om exakt vilka kurser du måste välja på VO för att bli behörig till Sjuksköterska - läs här http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att under gymnasiet läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det finns många kurser på högskola och även en del program, som bara kräver just Grundläggande behörighet - utan någon Särskild behörighet och till alla dem blir du behörig om du säger på din gymnasieskola att du vill läsa kurser för högskolebehörighet.

    Blir du behörig till Sjuksköterska, blir du också samtidigt behörig till Röntgensjuksköterska, Logoped (talpedagog)
    och till Fysioterapeut (f d Sjukgymnast). Du blir också behörig till Socionom, Förskollärare och Psykolog (och här behöver du inte ens läsa Naturkunskap 2 som du behöver till Sjuksköterska).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA