Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    för att uppnå kraven för Examensbevis på komvux behöver man uppnå 2400 betygsatta poäng. Av dem får max 150 p. vara betygsatta med F.
    50-poängskurser är varken sig "bra" eller "dåliga" - de är bara "små".
    En normalstor kurs är á 100 poäng. Det finns några större - på 150 p. eller t o m på 200 p., och ett antal "små" kurser.
    Vissa små kurser kan "slås ihop" till en större kurs, men inte alla - ex. på små kurser som kan slås ihop är samhällskunskap 1a2 och 1a1 - de kan slås ihop till sk1b.
    Betyg i små kurser "väger" mindre än betyg i större kurser.
    Exempel:
    Om man har E betyg i alla kurser, förutom i en 50 p. kurs i vilken man har A i betyg, blir Jämförelsetal 10.2
    men om man i stället har A betyg i en 100 poängskurs, blir jämförelsetal 10.4 och om man har A-betyg i en 150 poängskurs, blir jämförelsetal 10.6 och skulle man haft A betyg i en 200 poängskur /som t.ex en kurs Vård- och omsorgsarbete 1/ - blir jämförelsetal 10.8.
    En dubbelt så stor kurs höjer eller sänker jämförelsetal dubbelt så mycket än en liten kurs.

    Varför 50 p. kurser kan i vissa fall bli helt nödvändiga att välja läsa är för att "kompensera" att man läser en 150 p. kurs, som t.ex Teknik1 eller Fysik 1a... - för att antal poäng i examensbeviset på komvux måste bli 2400 och de flesta kurser är på 100 p., läser man en 150p. kurs måste man läsa också en 50 p. kurs eller en annan 150p.kurs (och 150 p.kurser är väldigt få)... annars går det inte att uppnå summan på exakt 2400 poäng.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen. Tack för ett jättebra svar. Undrar också ifall juristprogrammet har Matte som behörighetskrav? Står ingenting om det på antaning.se men jag antar att man behöver matte? Och hur går det till när man söker högskola? Ska man vara realistik (som ansökande med kompletterade betyg) och söka på de orter som de är lättast att komma in på? Min SYV på min ort sa att det är svårt för mig att komma in i tex göteborg eftersom jag hamnar i en annan urvalsgrupp. Hon sa då till mig att tänka realistiskt när jag väljer mina val eftersom man prioriteras högre ifall jag har de som 1:a handsvalalternativ
    • Milla : Matematik 1 /godkänt betyg/ krävs för att uppnå kraven för Examensbevis. Men matte behöver man inte till juristprogrammet, dvs det räcker om du har godkänt betyg i matte 1. Högre mattekurser krävs inte.
    • Milla : Ang. ansökan till högskola - så kan man söka upp till 20 alternativ och man prövas först till det man har som sitt första alternativ och om man är behörig men ej kommer in pga för låga betyg, ställs man i Reserv och prövas sedan mot sitt andrahandsalternativ. Jag tycker du ska söka till den orten där du helst vill läsa - i första hand; till den orten, där du kan tänka dig att läsa - i andra hand... och så vidare. Du ska inte söka till orter där du absolut inte kan tänka dig att läsa, för att om du kommer in där, vad ska du göra då? gör högskolerpovet. Fundera också om du kan tänka dig på en Yrkeshögskola läsa utbildning till Paralegal eller till IP-paralegal - https://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=Paralegal&Category.id=&Municipality.county=&Municipality.id=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2018-06-01%3A2018-12-31&Education.range%5B%5D=2019-01-01%3A2019-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0
    • : Är matte 2b meriterande?
    • Liselotte : till de högskoleutbildningar som inte kräver matte för Särskild behörighet ger godkänt betyg i matte 2 en halv Meritpoäng; det är alla kurser på nivå 2, matte 2a, 2b och 2c som ger en halv meritpoäng. Men i fall matte 2 eller högre matte, t.ex 3 eller 4 krävs för behörighet, ger matte 2 i så fall inte ngt. merit.
    Läs alla kommentarer