Mathilda

    Jag är en elev som går mitt andra år på naturlinjen och tittar på högskoleutbildningar och framtida yrken. När jag tittar på yrken inom biomedicin så står det att det är lätt att få jobb i framtiden och när jag sedan söker upp information om yrken inom biomedicin så står det att "ett jobb inom biomedicin inte är lönsamt" på saco. Vad menas med det? Dessutom så undrar jag hur det kan vara så låg lön för ett yrke som det är sådan brist på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,
    det vi känner till om yrket Biomedicinare uppger vi i yrkespresentationen/biomedicinare

    Vad SACO skriver på sin hemsida och varför de gör det - tycker jag är bäst att fråga just SACO om; de borde kunna svara för info som de har på sin hemsida.

    Allmänt om bristyrken (det det är underskott av arbetskraft) och löner
    Det är inte alltid så att där folk behövs som mest, är lönerna de högsta; ta t.ex yrket Lärare: det är stor brist på lärare, men de får inte några jättehöga löner "för det".
    En aspekt i detta är att tillgång och efterfrågan av arbetskraften på arbetsmarknaden förändras över tid; och man kan inte höja och sänka löner varje år ... en annan aspekt är att arbetsgivare kanske inte har råd att betala högre lön.

    Studie- och yrkesvägledare