Oliver
    HEJ

    Jag tyvär svårt att bestämma mig om jag ska söka mig till yrkeshögskola eller högskolan efter gymnasiet. Jag har hört att yrkeshögskolan är sämre och att man inte får lika mycket kunskaper, yrken och chanser att få jobb på arbetsmarknaden än om man hade gått på vanlig högskola. Stämmer det här? Jag är verkligen intresserad av att jobba med datorer i framtiden och många har sagt till mig att söka mig till högskolan än yrkeshögskolan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkeshögskola är en ny studieform och inte lika känd som högskola.

    Du kan Här>>>

    se vilka yh inom data som finns idag.

    Fördelar med högskola är att yh är kortare och mycket inriktade på praktisk kunskap och vad som är gångbart på arbetsmarknaden just nu och inom ett par år framöver.

    nackdelen med yh är att det är svårt att planera på lång sikt, t.ex vet vi först ett par månader innan ansökn.period slut vad som ska gå att söka inom yh... På högskola kan man planera på längre sikt, oftast i alla fall...

    jag gissar på att du går åk ett på gymnasiet och kommer söka yh eller högskola om två år, så än finns det gott om tid...

    Tänk på att yh och högskola söker du helt oberoende av varandra. Du kan komma in på högskola och på flera olika yh samtidigt och välja sen, när du vet var du är antagen, så du behöver inte bestämma dig nu eller ens när det blir dags att söka.