Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joanna,

    komvux erbjuder de kurser de kan erbjuda... i mån av möjlighet, så att säga. Komvux i varje kommun har en viss budget per år och måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen, prioritera i första hand "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund", dvs de som saknar Grundskolekompetens. Om det sedan blir pengar över i budgeten, det är bara i det fallet som komvux kan erbjuda läsa på gymnasial nivå.
    Som studerande har du tyvärr inte någon rätt att kräva läsa på heltid.

    Jag förstår det somså att:
    du har 250 poäng kvar till examensbeviset (eller till Slutbetyget - om du läser mot ett Slutbetyg), stämmer det? 250 gymnasiepoäng läser man på heltid på 12.5 veckor. Så, om dina kurser ligger så att du påbörjar och avslutar dem inom 12.5 veckor - läser du med det på HELTID.

    Om du föredrar lärarledda lektioner framför "flex" och distans - då ligger lektioner utspridda över en hel termin. Höstterminen brukar vara i 20 veckor på komvux. Heltid för 20 veckor = 400 poäng och du behöver endast läsa 250 poäng. Därför räcker dina kurser till lite mer än halvtid. CSN avrundar neråt och du får med det rätt till halvtids-studiemedel.

    Om du söker kurser som du egentligen inte behöver, "bara för att få heltidsstudier", är du mycket lågt prioriterad på de kurserna, därför att folk som inte har grundskolekompetens kommer i första hand in på kurser... och sedan de som helt saknar gymnasiet... de som vill fylla på med kurser endast för att komma upp i studietid för att få heltidsstudiemedel prioriteras extremt lågt av komvux.
    Jag beklagar det men ej kan gör ngt. åt saken. Studieplatserna räcker inte till alla som vill läsa.

    Lösningen i den situationen kan vara att t.ex försöka "komprimera" dina studier - att du försöker, om du vill och möjlighet ges, byta till "flex" och har som mål att ta betyg på 250p inom 12.5 veckor från kursstart. Tänk också på att i fall du vill söka till högskola till våren, är sista dag att komplettera emd betyg 1 dec 2017. Alltså... tidigare än terminen slutar... så det finns kanske en bra anledning att försöka bli klar med betygen innan 1 dec. - Tänk också på att det tar tid att få ut Examensbevis. Så, betyg i alla kurser som ska ingå i ditt Examensbevis bör nog sättas SOM SENAST i mitten av november, helst tidigare. Detta för att du ska kunna/hinna få ut Examensbevis och sedan ladda upp det på Antagning.se senast 1 dec.

    Om du inte har någon anledning att bli klar med kurserna innan jul.. kanske kan du jobba vill sidan av dina halvtidsstudier? Eller ha någon annan sysselsättning - som andra studier eller praktik?

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Och ha en mycket trevlig sommar!

    Julia SYV