Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus;
    jag antar att du fick avslag eller besked PLATSBRIST på din ansökan på komvux, stämmer det?
    Komvux är tvungen prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund; det handlar om fördelning av resurser. Komvux i varje kommun har en viss budget för "det här året" och när pengar är slut - då är de slut.
    Personer med kort tidigare utbildningsbakgrund kommer in först; i första hand är det platser på Grundskolekurser som erbjuds, detta för att grundskola är i Sverige Obligatorisk, men gymnasiet är inte det.
    Det är ingen som menar illa eller vill förstöra för dig eller inte tror att du skulle behöva läsa det du söker, men resurserna räcker inte till för alla och hur ska man då göra - ge en plats till någon som ska läsa samma (eller liknande) utbildning ännu en gång eller till någon som aldrig förut fick chansen att läsa?
    Det är inte förbjudet att söka samma utbildning på komvux till varje antagnings-omgång. PLATSBRIST - svar som du fick gäller bara för just den ansökan, i framtiden kan situationen förändras; komvux i din kommun kan få mer pengar till nästa år - vilket vi hoppas på.
    Det finns, alltså inga förbud mot att läsa om samma utbildningar... utan det är resursbrist och komvux, precis som alla andra, måste prioritera.
    Jag beklagar detta. Men vi på Fråga SYV kan inte avhjälpa den situationen.
    Testa vänd dig till Arbetsförmedlingen, som kanske kan köpa en utbildningsplats för dig eller hjälpa till med att hitta praktikplats.
    Vänligen och lycka till!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej! Nej jag kom in på utbildningen men jag valde så klart ett annat yrke! Jag har bara alltid haft tanken och undrat att varför jag inte kan läsa om igen vilket ändå hade varit lättast eftersom jag har glömt bort kunskapen och det är så klart svårt att söka lärlingsplats och bli anställd och snart går mina timmar ut dvs jag måste börja om från början. Förstår att arbetslösa och andra ska få en chans till ett nytt yrk men jag hoppas för andra i framtiden att det kanske ska gå att läsa om en utbildning.Tack för svaret.

    • Julia :

      Jag förstår hur du tänker. Men... Komvux i varje kommun har rätt att fördela resurser på det sättet som de bedömer blir bäst. Komvux är en politiskt styrd organisation, som lyder under Vuxenutbildningsnämnden. Vänd dig till politiker som sitter i vuxenutbildningsnämnden i den kommunen där du är folkbokförd. ... Tyvärr: vi på fråga SYV kan inte påverka din komvux eller politiker i din kommun.