Lillan
    Hej! Jag tog studenten sommaren 2015 då jag gick lärlingsutbildningen med inriktning lantbruk.
    Jag fick F i Svenska 3 då jag fick hälsoproblem hösten sista året på gymnasiet.
    Mina betyg vid studenten försvann i en flytt, och på de nya betygen jag fick så står det studiebevis istället för examensbevis.
    Det står att programmets omfattning är 2400 poäng, och det är precis så många poäng som kurspoängen resulterar i.
    Jag har dessutom fått 100 poäng i Svenska 3 som jag fått F i.

    Nu till det jag inte förstår.
    Så som jag förstår det ska man ha minst 2250 godkända poäng av ett program på 2500 för att få examensbevis.
    Vilket jag har, men mitt program har ju bara 2400 i omfattning istället för 2500, enligt mitt studiebevis. Varför har inte mitt gymnasieprogram 2500?

    Poängen är att jag är satt på arbetsträning via kod på arbetsförmedlingen, och dem säger att det måste stå gymnasieexamen istället för studiebevis, för att jag ska få ersättning för någon som gått gymnasiet... Men det får inte jag, trots att jag gått mitt gymnasium, och fått mina poäng.

    Mvh Lillan Johansson
    • :

      Du glömde säkert räkna med gymnasiearbetet som är på 100 poäng. Står också att programmets omfattning är 2400 poäng på min vilket är lite dumt egentligen. Kanske de separerade ämnet p.g.a att det högsta betyget man kan få är E.

      Tycket man borde få chansen att få A på den! Haha. ;)

    • Anna : För att man på gymnasiet ska ta ut examensbevis finns många "punkter" som Alla måste vara uppfyllda. Omfattning (volum) en en av dem. Sedan måste man också ha tillräckligt antal godkända betyg, och i vissa kurser måste man tvungen ha Godkänt, t.ex i svenska 1, matematik1, engelska5 och gymnasiearbete. Sedan tillkommer det också kravet på Rätt sammansättning av kurserna, t.ex måste man på ett yrkesprogram ha tillräckligt antal godkända yrkes-specifika kurser. Om eleven uppfyllde alla de "punkterna" borde hen få ut EXAMENSBEVIS. I annat fall får hen ut Studiebevis som på komvux kan senare kompletteras upp till examensbevis. Det är svårt att utan ha betygen "framför näsan" svara på exakt varför just en viss elev fick studiebevis i stället för examensbevis. Ibland (mycket sällan) kan även fel begås och eleven får ut fel sort dokument, i detta fallet bör det kunna rättas i efterhand. Det bästa är att vända sig till sin gamla gymnasieskola och fråga om det är rätt och riktigt att man fick ut studiebevis och inte examensbevis. SYV på skolan borde kunna ge förklaring. Om hen inte vill eller kan ge den förklaringen, vänder man sig till rektor på skolan, som är alltid ytterst ansvarig. Som sagt, är det fel - så kan man rätta det i efterhand. Var det rätt - så borde man kunna få en rimlig förklaring som man kan förstå och acceptera. .. ang.AF-regler: om det är väldigt lite som fattas till examensbevis, tycker jag att AF borde kunna göra ett undantag. Det är annars kanske möjligt att på komvux få ut examensbevis inom några få veckor - om det är lite som fattas och går att snabbt läsa in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lillan,
    kraven för att få Examensbevis >>> är rätt omfattande; de innehåller både volym (man ska ha minst 2500 BETYGSATTA poäng), godkända betyg i vissa kurser, inklusive gymnasiearbete och att man sammanlagt ej kan ha mer än max 250 F-poäng. Det är en del av de kraven som finns inom gymansieskolan.

    Ska man ha Examensbevis från komvux är kraven (i viss mån) annorlunda.

    Om det står att programmets omfattning är 2400 poäng, då är det för få för att uppnå kraven för Examensbevis. I så fall är det rätt att du fick Studiebevis.

    Du får gärna se en sammanfattning ang. kraven för Examensbevis på www.gymnasieguiden.se/informeras

    Mitt råd är att du vänder dig till din f d gymnasieskola och ber de förklara hur din studieplan såg ut och varför ditt program var reducerat med 100 poäng; det kan inte vi här på Fråga SYV svara på.

    Om det skulle visa sig att din gymnasieskola har begått ett misstag, kan rektor besluta att utfärda examensbevis för dig i efterhand.

    Om din skola agerade korrekt, kan du läsa mot examensbevis på komvux.

    Ännu ett råd jag kan ge att du frågar på Arbetsförmedlingen om AF kan göra ett Undantag i ditt fall. Motivera med att du är "mycket-mycket" nära examensbeviset. Det är mycket möjligt att efter fem veckors studier på heltid på komvux - skulle du kunna få ut ditt examensbevis.
    Fråga också om det skulle hjälpa om du sökte till komvux för att komplettera ditt studiebevis mot examensbevis - och om AF i så fall kunde besluta om ett Undantag (med tanke på att du inom ganska snar framtid har goda chanser att få ut examensbevis från komvux).

    Du får, om du vill, visa mitt svar både för din f d gymnasieskola och för personal på Arbetsförmedlingen.

    Bästa hälsningar och Lycka till! Hör gärna av dig framöver & berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!

    ANNA

    Vi på Fråga SYV hoppas det löser sig för dig på ett bra sätt! Vi håller tummarna! Lycka till!

    • : Okej tack så mycket för svar och hjälp, jag ska prata med mitt gymnasium!
    • Anna : Ja, prata med din f d gymnasieskola. och Lycka till! återkom sen och berätta vad du fick fram!