Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, med "språkval" menas i detta fallet Moderna språk, alltså tyska, franska eller spanska (kan vara ngt. annat språk också om just den gymnasieskola skulle kunna erbjuda t.ex läsa Italienska, Danska eller Kinesiska). Jag gissar på att du söker utbildning på ett program där läsa moderna språk är obligatoriskt - t.ex SA, NA eller Ekonomi eller kanske Humanistiska programmet. På de gymnasieprogram ingår det Moderna språk som obligatoriska kurser, minst en kurs på NA och EK och två kurser på SA, t.ex...
    Om eleven har ett annat modersmål än svenska, kan eleven läsa sitt Modersmål i stället för Moderna språk.
    Engelska hör i Sverige inte till "moderna språk".

    Hoppas jag har nu svarat på din fråga.
    Men du får gärna prata med SYV på din nuvarande skola eller vända dig till personal på ditt gymnasieantagningskansli.
    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare