Sofia
    Jag gick ut gymnasiet i tron om att jag aldrig kommer vilja plugga vidare och vill jag det är det hur lätt som helst för mig.

    Något år senare efter att ha jobbat som lärarvikarie insåg jag att det var det absolut enda jag ville, att få bli lärare. Nu står jag på komvux och förstår ingenting. Jag har alltid sett mig som en som är född med pennan i handen och talets förmåga, en som älskar att läsa. Men återigen, jag förstår ingenting av det jag behöver ta in. Det står helt still när jag försöker förstå en betygsmatris eller en instruktion till rapport.

    Vad kan jag göra för att få detta att gå vägen? Jag är 23 år gammal och för att göra detta måste jag bo hos mina föräldrar vilket jag verkligen inte vill göra mer än nödvändigt men snart börjar jag förbereda mig på ett liv utan gymnasieexamen och försöker vänja mig vid tanken att jag mest troligt aldrig kommer bli lärare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    vilket år gick du ut gymnasiet och vilket utbildningsdokument fick du när du slutade på gymnasiet? Det finns olika typer av utbildningsdokument och olika regler gäller för dem.
    Läser du på komvux nu? Vilka kurser läser du i så fall?
    I vilka ämnen vill du bli lärare?

    Kan det vara så att du är överarbetat/ för stressad/ utbränd?
    Be att få träffa kuratorn.
    Sök på vårdcentralen. Sover du bra?
    Har det hänt ngt. tråkigt på senare tid som kan påverka din studieförmåga?
    Berätta mer men även då är det inte säkert att vi här på Fråga SYV kan bistå med riktig hjälp. Vi är inte kuratorer eller läkare; vi kan inte ställa diagnoser eller ge behandling.
    Tips om Studieteknik kan du få av oss - gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik - enkla praktiska tips som många säger hjälper när man ska plugga!