Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Dora,
    jag håller med dig om att det är viktigt att så många som möjligt läser moderna språk och börjar så tidigt som möjligt.
    Men så länge det är frivilligt - kan man inte tvinga alla att läsa moderna språk.
    ***
    Ett sätt att gå tillväga är att långsiktigt jobba för att det skulle bli Obligatoriskt och inte frivilligt.
    Ett annat sätt är att påtala för elever och föräldrar de Fördelar som finns om man börjar läsa Moderna språk så tidigt som möjligt.
    Ännu ett sätt är att göra studier i Moderna språk mer roliga och attraktiva, t.ex om det fanns en realistiskt chans att gratis (eller väldigt billigt) åka på en resa till det landet där språket talas eller om eleverna kunde få extrajobb som guider - t.ex guida turister i sin hemstad på det språket de läser och tjäna lite pengar... alltså på olika sätt försöka "locka" med möjligthet att tjäna pengar och/eller resa runt om i världen.
    Att självaste undervisningen borde lägga upp på ett "givande" sätt, tycker jag borde vara en självklarhet. Dock finns det tyvärr ganska så trista exempel på hur undervisning i moderna språk på grundskolan bedrivs. Ex. känner jag till exempel när lärare i moderna språk pratar nästan uteslutande Svenska på lektioner i t.ex Franska - jag har själv suttit med på en lektion (för att utreda ett klagomål från elever och föräldrar) där läraren som själv hade franska som modersmål talade i princip endast svenska med eleverna som redan har haft undervisning i franska i 1,5 år. Läraren tränade sig själv att kommunicera med eleverna på svenska i stället för att ge dig möjlighet att lära sig franska. Jag hade då fullt förståelse för att de flersta elever och föräldrar tyckte att det var både tråkigt och nästan meningslöst med en sådan undervisning.

    Men "bottomline" är att så länge det är frivilligt så är det Frivilligt. Man kan påpeka, locka och förklara men man kan inte tvinga. Och så finns det elever som av olika anledningar "vinner på" att inte läsa moderna språk (t.ex om de har svårigheter med svenska och/eller engelska) - och man kan faktiskt klara sig ganska bra med goda språkkunskaper i endast svenska & engelska (beroende på vilket yrke man siktar på).
    Hälsningar
    Mikael

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dora;
    jag håller i stort med Mikaels svar. Det som är frivilligt, är inte obligatoriskt! :)

    Motivera kan man på olika sätt, bl.a genom att visa på att det finns många yrken som blir möjliga att välja jobba inom, om man har goda språkkunskaper; kika ex. på Språkyrken och på yrken inom Hotell och Turism.

    Ännu en motiverings-faktorn kan vara MERITPOÄNGEN för Moderna språk. På gymnasieguiden.se/merit finns det förklaring om vilka kurser som ger meritp. för elever som läser mot examensbevis.
    ang.Moderna språk och meritpoäng: det är från nivå 3 som man kan få meritp. för mod.språk och i fall man ej på grundskolan läst moderna språk, börjar man på gymnasiet på nivå 1.
    Om man däremot fick betyget i mod.språk från grundskolan, börjar man på nivå 3 på gymnasiet och kan då oftast även läsa nivå 4 och få full merit (1,5) för mod.språk.
    Det är inte alla grundskoleelever och deras vårdhandshavare som vet att på vissa gymnasieprogram är det Obligatoriskt att läsa moderna språk; givetvis kan man läsa nybörjarkurs (Moderna språk 1) men meritpoäng får man från mod.språk 3. Detta kommer ibland som en stor överraskning som gymnasieväljare får "upp ögonen för"... och då säger de att "om jag ändå måste läsa mod.språk men jag får inte merit för det... så är det orättvist för att andra i klassen ska läsa mod.språk 3 och 4 och de får en stor fördel vid ansökan till högskola sen"...
    Men det finns gymnasieprogram där man inte behöver läsa moderna språk: alla yrkesprogram och bland de högskoleförberedande - Estetiska och Teknikprogrammet.
    Och man också kan uppnå max i merit utan att ha läst moderna språk: genom eng 7 och högre mattekurser.

    Så, det är ... lite "både och"... givetvis bra att ha kunskaper i olika språk och det finns fördelar, men om man har svårt för språk och ska lägga väldigt mycket tid och ork på ett språk som man sedan kanske "ändå bara glömmer..." så känns det inte helt befogat.