Moa
    Hej, jag gick ekonomiprogrammet på gymnasiet och tog studenten i våras och nu så hade jag tänk att läsa juridik. Jag läste aldrig Franska 4 så alla syvs som jag pratade med rådde mig att läsa den kursen på komvux. Har gjort det, så att jag ska få meritpoäng, och har dessutom läst upp två andra kurser så att mina chanser ska bli så höga som möjligt (ungefär 19,5 om man inte räknar med meriten från Franska 4). Jag har kompletterat och laddat upp mina betyg men de på antagningen säger att mitt meritpoäng från franskan inte kan räknas med, eftersom tydligen så har jag redan full merit? Förstår ingenting och blir väldigt ledsen över att jag har läst allt i onödan, och att jag nu inte har någon chans att komma in. HP är jag väldigt dålig på (ca 0,70 varje gång jag har skrivit) och att plugga upp mina betyg från ett b till ett a känns tidskrävande och onödigt i fall det är så att jag inte lyckas.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    att kunna mer språk är det ju jättebra. Även om du nu inte får mer meritpoäng. Det är nämligen så att max antal meritpoäng är 2,5 och ingen kan få mer, oavsett vilka kurser man har betyg i.

    Till juristprogrammet krävs inte matte 2, då får du 0.5 i merit för matte 2 godkänt betyg, vilket jag förmodar att du har. Om du även har godkänt betyg i matte 3, då får du 0.5 för den kursen. Så har du alltså 1.0 i merit för mattekurser.

    Sedan - om du har godkänt betyg i eng 7 då har du 1.0 i merit för den kursen.

    Och jag antar att du har godkänt betyg i moderna språk 3, så får du 0.5 i merit för den kursen också.

    Och så lägger man ihop de meritpoängen, så är det maximalt antal. Så går det därför inte att få fler meritpoäng, när du söker just till juristprogrammet

    men

    om du t.ex skulle söka till Fastighetsmäklarprogrammet - då krävs det för behörighet matte 3 och då får du vid ansökan till den utb ej några meritpoäng för matte; då har du stor nytta av ditt betyg i moderna språ 4. För att utan det betyget har du då endast 1,5 i merit när du söker till fastighetsmäklarprogrammet men med godkänt betyg i mod.språk 4 har du återigen full merit.
    Skulle du söka olika utbildningar inom ekonomi på högskolan, där det oftast krävs matte 3 för behörighet - så blir det samma sak som vid ansökan till fastighetsmäklarprogrammet - att du kommer att ha stor nytta av ditt betyg i mod.språk 4.

    Sedan är det också så att i fall du skulle fått Högre betyg än ditt genomsnitt i mod.språk 4 då kunde det betyget räknas in - för att höja /om ens väldigt lite/ ditt meritvärde. Jag antar att du ej har högre betyg än genomsnittet för dig i mod.språk 4. Skulle du, alltså fått A betyg i mod.språk4, skulle du kunna höja /lite grand - med ca 0.2... / men det är ändå en ökning i så fall. Men om du har samma eller lägre betyg i mod.språk 4 än genomsnittet för dig - då räknas inte det betyget in (för att du redan har max i merit, NÄR DU SÖKER JURISTPROGRAMMET).
    Meritpoäng räknas olika vid ansökan till olika utbildningar; detta för att behörighetskraven är olika.

    tips - kika på >>Juridisk introkurs där det är platsgaranti - man blir inte jurist, men man får vissa juridiska kunskaper + att de bästa ca 20 studerande i slutet av kursen får garantiplats på juristprogrammet.

    ännu ett tips - kika på >>yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal och till IP-paralegal

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för snabbt svar! Blir väldigt irriterad på att ingen informerade mig om det tidigare, eftersom jag har lagt ner så mycket extra tid i "onödan" eftersom det är juridik jag vill läsa. Det finns ingen möjlighet till att plocka ur betyg? Exemplevis om jag tar bort matte 2 och 3 för då kommer Franska 4 meriten räknas in automatiskt? Har också kollat på hp, på juridik så är det relativt lågt (ca 1,45), tror du det är möjligt att plugga upp från 0,7 till 1,45 tills nästa högskoleprov? Bör tilläggas att jag kommer i så fall göra det på heltid. Tack för svar! Mvh Nadja
    • Mikael : Om du har examensbevis med betyg matte 1b 2b och 3b i - så kan du göra prövningar i matte 1a och 2a - och det är lättare att få högre betyg i a-spåret; och då kan du med det högre meritvärde som du får genom att höja mattebetygen, konkurrera i BII, kompletteringsgruppen. Gör högskoleprovet ännu en gång. Även om man inte tränar, brukar man få högre resultat på HP nästa gång man gör högskoleprovet, för att man får in "rutin" som det heter. Lycka till! :)