Alva
    Hej!
    Jag har till hösten tänkt läsa till ämneslärare ingång Idrott och hälsa på Linnéuniversitetet i Kalmar. Högskolepoängen är där 330p. Utbildningen finns även i Malmö men då läser man bara 300 högskolepoäng. Varför är det så?
    Finns det något sätt man kan korta ner tiden på? T.ex. att läsa fristående kurser eller liknande.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,
    Jag undrar om det är samma "biämne" /annat ämne som man ska bli behörig att undervisa i/ - på programmen i Kalmar och i Malmö? Om det är samma bi-ämne men en av utbildningarna är ändå en termin längre, kan det bero på att det är mer VFU (verksamhetsförlagd utbildning; dvs Praktik) som ingår i det ena programmet.
    Att snabba på studier på ett program är ofta svårt, kan t o m bli omöjligt.
    Innehåll i lärarutbildningar kan också ändras "under resans gång".
    ***
    Mitt råd är att du söker det eller de programmen som du vill läsa och i fall du blir Antagen, pratar med studievägledare på just den utbildningen som du kom in på. Ibland kan vissa "lokala lösningar" vara möjliga.
    Allmänt gäller det att man ej har rätt att snabba på studierna på ett program. Det upplägget som annonseras vid ansökan till programmet - är det som gäller.
    Men ibland kan man ha tur och få någon sort undantag eller en special lösning.
    ***
    Min reflektion - 5 år eller 5,5 år är inte så stor skillnad (10 respektive 11 terminer). Men om du vill garanterat läsa 10 terminer och inte 11, sök i första hand det programmet som är på 10 terminer.

    Vänliga hälsningar
    ANNA