André
    Hejsan! Har tänkt att söka in till universitet nästa år och tycker att personalvetarutbildningen låter väldigt intressant. Har dock väldigt svårt att bestämma mig vart jag borde plugga någonstans. Har tidigare fått tips om att arbetsrätt är en viktig tillgång att ha läst om man pluggar till personalvetare och därmed har jag kollat mer på utbildningen i lund och karlstad. Personligen gillar jag uppbyggnaden av programmet i lund mer då man kan läsa mer poäng i arbetsrätt där om man vill men man kan ju även läsa det i karlstad också. Det som talar emot lund är att jag hört att det finns stor bostadsbrist vilket inte låter särskilt bra. Låter som att det är lättare att få bostad i karlstad. Är ganska delad angående vart jag borde läsa, några tips på hur jag borde tänka?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej André,
    utbildningsutbud av högskoleutbildningar med start ht-19 kommer att fastställas till mitten av mars 2019, det är då ansökningsperiod börjar. Kanske startar personalvetarprogrammet i ännu en stad, där det idag ännu inte finns?
    Kanske förändras upplägg av programmen på de orter där programmet idag finns?
    Du kan än så länge undersöka bostadssituation på de orter som du är intresserad av idag - mer ingående; kontakta "nationerna" (studentföreningar), fråga hur bostadssituationen ser ut; "ventilera" alla dina kontakter och alla dina vänner och bekantars samt släktingarnas kontakter för att få reda på om någon av de kan hjälpa till att få bostad i någon av de städerna där utbildning finns, som du vill läsa.

    Men avvakta med beslutet till slutet på mars  -  för att när ansökningsperiod börjar, se var programmet ges. Ännu en tanke: kurser i arbetsrätt borde man kunna läsa även vid sidan av programmet, som extrakurser - eller som påbyggnad, efter programmet (detta om det programmet du kommer in på innehåller mindre arbetsrätt än den mängd som du önskar läsa).
    Vänligen
    L.

    Liselotte